מבט אל עתיד הצמ"ה של דוסאן

בדוסאן מרכזים טכנולוגיות מוכרות וקיימות לכדי מערכת אחת שתאפשר סביבת עבודה נטולת מפעילים בעתיד. כך זה אמור לעבוד

דוסאן הציגה את חזונה לגבי עתיד הציוד המכני ההנדסי וסביבת העבודה שלו באירוע מתוקשר אותו ערכה בשטח אחד מאתריה בסביבת בוריונג סיטי, דרום קוריאה. האירוע נערך תחת הכותרת Concept-X והוא כלל הדגמה ותצוגה של 3 סוגי ציוד כבד שונים: מחפר, משאית עפר פירקית ומעמיס אופני.

חזון דוסאן, כפי שבא לידי ביטוי באירוע ה-Concept-X, לא התמקד בציוד עצמו מבחינה מכאנית או שיטות הינע, אלא במערכת ההפעלה והבקרה הכוללת, המאפשרת למעשה הפעלת מגוון ציוד במשולב ובמקביל באתר העבודה – ללא מפעיל בשר ודם.

Concept-X היא מערכת שליטה ובקרה המבוססת על יכולות סריקה של פני השטח בתלת ממד, ניתוח נתונים אלו והכוונת/הפעלת הציוד בהתאם לכך. את התמונה הכוללת מעניק רחפן הסורק את סביבת העבודה בתלת ממד. המידע הזה נשלח למערכת ההפעלה המרכזית, המעבדת אותו להוראות תנועה ופעולה של הציוד בשטח, יחד עם מידע מוקדם יותר המתייחס לסוג הציוד, ממדיו, תנועתו, ביצועיו וכיו"ב. למעשה מתיימרת התוכנה לתמרון ולתאם בין יכולות הכלים והציוד השונות כך שהעבודה תתבצע באופן היעיל, המהיר, החסכוני ומן הסתם – הבטוח ביותר.

למעשה חושפת דוסאן את ה'אני מאמין' שלה לעתיד הצמ"ה והעבודות איתו, והוא דומה לחזון חברות נוספות המאמינות שכבר בעתיד הקרוב תבוצענה עבודות רבות באתרי עבודה עם ציוד אוטונומי, ללא מפעילים אנושיים. אבל, פרוייקט ה-Concept-X הוא עליית מדרגה בתחום, מבחינת דוסאן, שכן מדובר במערכת היודעת לתאם ולתזמן בין מבחר סוגים של ציוד וכלי רכב, ולמעשה תאפשר בעתיד עבודה מלאה עם מגוון רחב של מכונות וציוד שונה באותו האתר – הכל באמצעות איסוף נתונים, אגירתם, ניתוחם והכנת הנחיות והוראות הפעלה לציוד השונה באופן אוטומטי ומיטבי. בנוסף לכך מסוגלת המערכת להתאים עצמה לתנאים משתנים, כמו גם לשינוי בהנחיות ובהוראות אותם יכניסו בקרים או מפקחים אנושיים.

ה-Concept-X כולל לראשונה בתחום ריכוז יכולות  וטכנולוגיות שונות לטובת הפעלה משולבת של מגוון ציוד, בהן משוכלל זיהוי ויזואלי, יכולות התמצאות בשטח, ניהוג אוטונומי ואפשרות תיקון, שינוי ותגובה למצבים משתנים. ההדגמה עם ציוד סטנדרטי וסדרתי של דוסאן מגלה עוד כי מדובר במערכת שניתן ליישמה בקלות יחסית עם ציוד קיים, כמאין שלב ביניים עד להבשלת ציוד מדור חדש, שמלכתחילה יתוכנן כאוטונומי. "לא מדובר רק בטכנולוגיית מיכון אוטונומית" אמר באירוע החשיפה דונגיון סון, נשיא דוסאן-צמ"ה; "Concept-X מרכז תחת מערכת אחת מגוון טכנולוגיות חכמות קיימות, שיחד מאפשרות שינוי משמעותי של סביבת העבודה כפי שאנו מכירים אותה".

בדוסאן ממשיכים בבחינת וניסוי המערכת במטרה להגיע להבשלה סדרתית, שככל הנראה תבוא לידי ביטוי בדמות מערכות שתורכבנה על ציי צמ"ה עדכניים.