יונדאי רוכש את דוסאן!

הפסדי עתק של חטיבת הצמ"ה של דוסאן הובילו את החברה האם להציע למכירה מניות לכל דורש. יונדאי קפצה על ההזדמנות

מעמיס מתוצרת יונדאי

יונדאי הדרום-קוריאני (HHIG), קונצרן ענק הנחשב – בין היתר – ליצרן האוניות הגדול בעולם, והכולל גם חטיבת ציוד כבד, רוכש חלק משמעותי (למעלה מ-36%) מחטיבת הבנייה (צמ"ה) של דוסאן, הקוריאנית אף היא, המוכרת בשם Doosan Infracore. היקף ההשקעה המוערך עומד על כ-800 מיליון דולר, ומבחינת יונדאי מהווה חטיבת הצמ"ה של דוסאן החלק הרלוונטי והיחיד עבור יונדאי. יונדאי חוברת בעסקה זו לחטיבה לפיתוח של הבנק הממשלתי בקוריאה.

הרקע למכירת/רכישת מניות דוסאן הוא מצבו הפיננסי הקשה של הארגון, הסובל כיום מחובות אדירים הנאמדים מלמעלה משלושה מיליארד וחצי דולר מחד, ומאידך האינטרס של יונדאי בהצלחות ופלחי השוק של דוסאן, שכרגע מוצע ב"מחיר מבצע". במידה והעסקה תמומש, תיכנס יונדאי לראשונה אל רשימת 15 יצרניות הציוד לבנייה ותשתיות (תחום הכולל גם את הצמ"ה) הגדולות בעולם וככל הנראה תתמקם במקום השביעי בעולם מבין יצרניות הצמ"ה, לאחר קטרפילר (16.2% מהשוק העולמי), קומטסו (11.5%), ג'ון דיר (5.5%), XCMG (גם כ-5.5%, קצת פחות מג'ון דיר), סאני (5.4%) ו-וולוו (4.6%). החברה המשותפת צפויה לאחוז כ-4.5% מהנפח השוק העולמי. בנוסף ליונדאי הודיעו שני גופים נוספים בדרום קוריאה (חברות השקעות פרטיות) על כוונה לרכוש ממניות דוסאן, ובכך אמור להסתיים הליך המכירה וההיפרדות, הלכה למעשה, של החטיבה מהקונצרן.

ציוד כבד של דוסאן; האם המותג דוסאן ייעלם ויוחלף ביונדאי? האם הרכישה של דוסאן על ידי יונדאי תותיר את שני המותגים כנפרדים? עוד מוקדם להעריך

נתוני הצמיחה של דוסאן לאחרונה, המצביעים דווקא על מגמה חיובית, חושפים למעשה את האינטרס העיקרי של הרוכשים את מניותיה: השוק הסיני. דוסאן מדווחת על גידול של כ-4.0% במכירות ברבעון השלישי של 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, מכ-1.6 לכדי כ-1.7 מיליארד דולר, כאשר התוצאות החיוביות מיוחסות בעיקר לצמיחה החזקה בשוק הסיני, שוק עצום בו לא נחלה יונדאי עד כה את ההצלחה המבוקשת, והיא מתקשה להגדיל בו את נפח השוק שלה. למרות זאת, השורה התחתונה בשש השנים האחרונות חושפת הפסד מתמשך וקבוע, במגמה שלילית. דוסאן נותקה מזה כמה שנים מקונצרן האם מבחינת הניהול ושותפויות נוספות, במטרה לבדל את החברה על הפסדיה ולהכינה, כפי שהסתבר בדיעבד, למכירה.

בשלב זה לא ידוע על השלכות או השפעות מבחינת הפצת המוצרים, המכירות והשירות, והאם המותגים ימשיכו להימכר תחת שני שמות שונים, או שהכוונה לאחד ביניהם. יבואנית יונדאי לארץ היא חברת אפקו; דוסאן מיובא לארץ על ידי חברת אמקול.