קטרפילר D9 – הדור החדש

 D9 Dozer

הבולדוזר המיתולוגי מושק במהדורה מעודכנת, משופרת וחסכונית יותר. הנה הפרטים

ענקית הצמ"ה האמריקאית קטרפילר משיקה את הדור הבא של הבולדוזר הכבד מתוצרתה – ה-D9, שבדורו העדכני מכונה D9T. במסגרת עדכון שמות הדגמים המיוצרים על ידי קטרפילר לאחרונה, כך מתקצר גם שם הבולדוזר המיתולוגי וחוזר להיות D9 בלבד, ללא צירוף אותיות לשם.

קטרפילר D9

קטרפילר מייצרת את הבולדוזר הכבד D9 מאז 1955, כמענה לדרישה הגוברת לציוד מכני הנדסי כבד וגדול יותר ויותר. עם השקתו הציע ה-D9 משקל עבודה נטו של כ-30 טון, ובאבזור מלא – קרוב ל-40 טון. ה-D9 קנה לעצמו במהרה שם של כלי חזק, עתיר יכולות ובעיקר – זול בתחזוקה ובתפעול השוטף בהשוואה למתחריו. מאז מיוצר הבולדוזר הכבד ברצף, מתעדכן ומתחדש מעת לעת, מקבל גרסאות שונות והופך לאחד הכלים המפורסמים בסגמנט שלו, עד כדי הפיכת שם הדגם כמעט לשם גנרי לבולדוזר כבד. כיום מוצע הקטרפילר D9 במשקל עבודה של כ-50 טון – ה"קטן" בהיצע הבולדוזרים הכבדים של המותג, כאשר כבדים ממנו בהיצע קטרפילר הם ה-D10T2 (משקל עבודה כ-70 טון) והקטרפילר D11/D11T השוקל כ-104 טון.

קטרפילר D9 החדש מבטיח ירידה של עד 3% בעלויות התפעול והתחזוקה הכוללות ביחס ל-D9T, כאשר בסעיף צריכת הדלק מדובר על ירידה ממוצעת של 5% ובסעיף התחזוקה – בכ-4%. במסגרת עבודות העדכון והשדרוג שבוצעו על דגם זה הוא מוצע בשתי גרסאות תקני פליטת מזהמים: Tier 2 למדינות המסתפקות בתקן זה וב-Tier 4 ועמידה בתקנים המחמירים ביותר בתחום ברחבי העולם לשווקים מתקדמים יותר. בזה האחרון מוצעות מגוון שיטות לטיפול בגזי הפליטה לאחר יציאתם מהמנוע, בהתאם לצורך ולדרישה, כאשר הלקוח קובע בשלב ההזמנה את המפרט לו הוא נדרש.

כך זה החל: חשיפת ה-D9 הראשון ב-1955

למרות ה"עיצוב" התכליתי קל לזהות את השינויים החיצוניים בין ה-D9 החדש ל-D9T אותו הוא מחליף, בעיקר בחופת המנוע ובצביעה בשחור של הבוכנות ההידראוליות ודפנות הלהב. המנוע נותר אותו CAT C18 עם 440 כ"ס בגרסאות ה-Tier 2 וכ-450 כ"ס בגרסאות ה-Tier 4. ללא פירוט מדוייק מדגישים בקטרפילר כי הגחון ומערכת הזחלים תוכננו מחדש, במטרה לאפשר אחיזה גבוהה יותר בקרקע ובכך להגדיל את התפוקה בכל מהלך. כלל השלדה מתיימרת להיות חזקה יותר ולעמוד טוב יותר במכות ועומסים גבוהים ופתאומיים. הירידה בעלויות התחזוקה השוטפות מיוחסת בין השאר למערכת גירוז אוטומטי חדשה ומתקדמת, הארכת פרקי הזמן בין החלפות המסננים, מערכת בקרת מצב שמנים חדשה ופישוט הגישה לכל הנדרש בטיפולים, להקלת וזירוז הליך התחזוקה השוטפת בשטח. כל מערכות השליטה והבקרה האלקטרוניות והממוחשבות עודכנו ושודרגו בבולדוזר החדש.

כמקודם כך מוצע גם ה-D9 החדש עם מגוון רחב של להבים לבחירה, מותאמים למגוון רחב של סוגי עבודות ומצע. קטרפילר כבר החלה בשיווק ה-D9 החדש. יבואנית קטרפילר לארץ היא חברת זוקו שילובים מחולון.