קובוטה מתחשמלת

ענקית הצמ"ה והמנועים היפנית קובוטה חושפת אבות טיפוס של ציוד חשמלי היותר ממרמז לגבי כיוון המותג בעתיד הקרוב

קובוטה היפנית חושפת אבות טיפוס של ציוד מכני הנדסי וטרקטורים חשמליים במסגרת תערוכה שנערכה בקיוטו שביפן. על פי הגדרת דוברי החברה כל המותגים שנחשפו מוגדרים כ'אבות טיפוס' הנמצאים עדיין תחת פיתוח ובחינה, אך מהווים הצצה אל עבר תוכניותיה העתידיות של החברה לגבי ציוד עתידי. על פי קובוטה מהווה הציוד העתידי שהוצג בסיס לפיתוח מגוון כלים על טהרת החשמל, שיוצעו בעתיד באירופה תחילה, ל"עידן שלאחר הדיזל", כפי שהוגדר.

החשיפה כללה דמפר (מוביל עפר) זחלי קומפקטי, מיני מחפר זחלי, טרקטור גינון קומפקטי וטרקטור אוטונומי (ללא נהג) לשימוש חקלאי. רוב המפרט והנתונים הטכניים נותרו חסויים, אך באופן כללי מדווח כי הציוד החשמלי המיועד יציע ביצועים, משקל ותפוקות טובות לכל הפחות בהשוואה לציוד המונע דיזל בן ימינו, רק בלי פליטת הגזים הרעילים ועם רמות רעש נמוכות בהרבה.

אבות הטיפוס שהוצגו, כאמור, כללו טרקטור קומפקטי המיועד למשימות גננות ושירות מוניציפלי אחר. אורכו הכולל כמעט 2.8 מ', רוחבו כ-1.25 מ' וגובהו (לקצה קשת ההגנה) הוא כ-2.35 מ'. ביצועיו והספק מנועו אמורים להיות דומים למוכר כיום בטרקטורים מקבילים. הסוללות הן מסוג Lithium-ion. בקובוטה מייעדים טרקטור זה בעיקר לעבודה במסגרת רשויות מוניציפליות באירופה, שם נכנסות עוד ועוד תקנות המגבילות תנועת כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית בתוככי הערים.

המיני מחפרון שהוצג חושף עוד פחות פרטים טכניים, ולמעט השימוש בסוללות מסוג Lithium-ion ושביצועיו מקבילים לאלו המוכרים ממיני מחפר מונע דיזל בגודל דומה (לא נמסר משקל עבודה) – לא מסרו בקובוטה פרטים נוספים. נזכיר כי תחום המיני מחפרים מקבל עוד ועוד נציגים על טהרת החשמל, מבית אי אלו יצרניות. ציוד זה, מעצם היותו מיועד בין השאר לעבודה בתוך מבנים, מוביל כיום את תחום הצמ"ה הקומפקטי בכל הקשור למעבר להינע חשמלי וכבר כיום קיים ביקוש לסוג ציוד שכזה, והוא רק גובר.

גם לגבי הדאמפר הקומפקטי לא נמסרו פרטים טכניים כלשהם, אך ניתן להבחין בבירור כי מדובר בכלי המבוסס על ההיצע העדכני של קובוטה בסגמנט זה.

העתידני והמעניין ביותר מבין הקונספטים החשמליים שקובוטה השיקה הוא ללא ספק אב טיפוס של טרקטור חקלאי קומפקטי וחשמלי. בקובוטה מציינים כי כלי זה מצוייד ב'בינה מלאכותית', הוא אוטונומי לחלוטין ומתוכנן לבצע משימות חקלאיות בכוחות עצמו וללא התערבות גורם אנושי. כלי זה מיועד עבור השוק היפני תחילה ובעיקר; זהו שוק חקלאי שונה מהמוכר אצלנו והמבוסס על שטחים קטנים וצפופים יחסית. על פי קובוטה, השינויים העוברים על החקלאות ביפן יעלו את הביקוש לציוד מתקדם ואוטונומי, שכן במקביל להזדקנות חקלאי יפן והתמעטותם עולה תפוקת ייצור התשומות החקלאיות והדרישה לציוד יעיל, מדוייק ומתקדם. הטרקטור האוטונומי העתידי יקבל את האנרגיה הדרושה להפעלתו מסוללות Lithium-ion נטענות, כאשר פאנלים פוטו-וולטאים על הטרקטור יסייעו למילוי נוסף של הסוללות תוך כדי עבודה. גם במקרה זה לא נמסרו כל פרט טכני או ביצועים של אב הטיפוס.

קובוטה מסרה כי בחברה הוחל כבר בפועל בפיתוח מערכות חשמליות לשימוש עתידי בציוד מתוצרתה, ובכלל זה של מנועים, מערכת העברת כוח וחבילות מצברים בגדלים ובספיקות שונות. לא נמסר מתי מתוכננת ההשקה של הציוד החשמלי הסדרתי, למעט הצהרת כוונות כי המטרה היא לעשות כן "מוקדם ככל הניתן".