מהפיכה בהנחת צנרת/כבלים (וידאו)


LayJet האוסטרית פעילה בתחום הייחודי של מערכות להנחת צינורות בקרקע מאז 2017, עת החלה לשווק מערכות משלה, המבוססות על דיגום והסבת טרקטור חקלאי למשימה. מדובר במערכת טכנולוגית המתיימרת לבצע מהפיכה בתחום הנחת הצינורות, עם הצהרה לביצוע מהיר פי 10 (!) בהשוואה לעבודה קונבנציונלית של הנחת צנרת, באמצעות מחפר. מערכת ה-LayJet מתיימרת לדעת לטפל בכל סוגי הקרקע, כולל כביש סלול.
זה עתה מפרסמת LayJet את המהדורה העדכנית והמתקדמת ביותר של מערכת הנחת הצנרת מתוצרתה, אותה החלה לשווק בשוק הרחב. מדובר במערכת המתחברת לטרקטור חקלאי, כאמור, המבצעת את חפירת התעלה – ברוחב ובעומק הרצויים – במקביל להנחת צינור/כבל בתוכה, ופינוי/כיסוי התעלה מחדש, לפי הדרישה; רוחב בחפירה נע בין 15 ל-18 ס"מ והעומק המרבי עומד על 70 ס"מ.
המערכת מאפשר בחירה להיכן לשפוך את החומר המוצא מהאדמה בעת הליך החפירה, ולאחר הנחת הכבל: בחזרה לתעלה לכיסוי, לצד התעלה (במידה ונדרש מילוי בחומר נוסף) או ישירות למשאית/עגלה מלווה.
למערכת רמת דיוק ברמת סטייה של מילימטרים בודדים, המונחית באמצעות מערכות לוויין מתקדמות (במקרה זה מתוצרת Trimble). מערכת החפירה כוללת מנגנון איזון אוטומטי, המשמר בכל רגע נתון את זווית החפירה ועומקה, ללא קשר למצב הטרקטור המפעיל.

מערכת ה-LayJet בנויה משני חלקים עיקרים: גלגל עליו נתון הכבל/הצינור המותקן בקדמת הטרקטור (נדרשות זרועות ריתום קדמיות) ומנגנון החפירה, המחובר אל חלקו האחורי של הטרקטור, והניתן לכיוון בממד הרוחב. מיכל נוסף כולל חומר לבידוד והגנה על הצינור (דוגמת חול, וכיו"ב) והוא מכסה את הצינור המונח בתוך התעלה בכמות ממוצעת של כ-25 ק"ג למטר רץ. כמות החומר לכיסוי וגובהו מעל לצינור ניתנים לכיוון, ומעל לצינור (הסטנדרט ברוב מדינות אירופה הוא 20 ס"מ) מונחת רצועת אזהרה, המתריעה כי מתחתיה יש צינור או כבל 'חיים'.

המערכת של LayJet מבצעת אם כן, במהלך אחד, כמה וכמה פעולות, לפי דרישה, החוסכות לא מעט עבודה של ציוד נוסף, לרוב גם ציוד כבד וגדול יותר וככל הנראה גם איטי יותר: היא "סוחבת איתה" את כל שדרוש לביצוע העבודה; חופרת את התעלה בעומק, רוחב ומיקום ברמות דיוק של מ"מ; שופכת שכבה תחתונה של חומר מבודד (חול וכיו"ב); מניחה את הצינור/כבל; מחפה שוב בחומר מבודד; מניחה רצועת אזהרה ומכסה את התעלה בחזרה – או מסיתה את החומר הצידה או הישר לפינוי, לפי הצורך. לרשות המפעיל היושב בטרקטור 4 מצלמות המעבירות בשידור ישיר את הנעשה בכל פינה במערכת

על פי הצהרות היצרנית קצב העבודה עומד על 3-5 ק"מ ליום עבודה, תלוי בדרשות ורמת הביצוע וכמובן – בסוג הקרקע בה מבוצעת העבודה. המשמעות היא שלאחר שהטרקטור עם מערכת ה-LayJet מסיים לעבור בנקודה מסוימת, הוא סיים לבצע את כל העבודה. בחברה מדגישים את היתרון המהותי ביותר אותו מציעה מערכת ה-LayJet, והוא בעבודות בתוך או לאורך כבישים – הן בשל מזעור הפגיעה בתנועה או בסביבה, הן בשל העבודה הנקייה (אינו מותיר אחריו כביש פתוח או ערימות עפר המסכנות כלי רכב והולכי רגל) ובעיקר הודות למהירות בה מתבצעות כל הפעולות הנדרשות.
לחברת LayJet אין נציגות בישראל, בשלב זה.