מיני מחפר קטרפילר

CAT ו-Wacker Neuson כבר לא

מיני מחפר קטרפילר

מיני מחפר קטרפילר המיוצר על ידי וואקר ניוסון

קטרפילר, ענקית הציוד המכני ההנדסי – למעשה, הגדולה בעולם – הודיעה על הפסקת שיתוף הפעולה עם וואקר ניוסון הגרמנייה; זו האחרונה חתמה על הסכם לייצור ואספקת מיני מחפרים עבור קטרפילר ב-2010 כאשר על פי הודעת קטרפילר הסכם זה יסתיים לקראת 2018. במסגרת שיתוף הפעולה בין היצרניות סיפקה וואקר ניוסון שבעה מיני מחפרים לקטרפילר, כאשר ייצור הדגמים 301.4C, 301.7D, 301.7D CR, 302.2D ו-302.4D יופסק עד 2018, קטרפילר 302.7D CR וקטרפילר 300.9D ייוצרו עד סוף 2019.
קטרפילר מודיעה כי לאחר שוואקר ניוסון תחדול מלספק עבורה את המיני מחפרים דנן (כולם במשקל עבודה של פחות מ-3.0 טון) היא תציע מיני מחפרים חדשים פרי פיתוחה וייצורה. אנשי הפיתוח, המהנדסים והייצור העוסקים כיום בקטרפילר עם המחפרים הבינוניים יעסקו בפיתוח מיני מחפרים בקטגוריה המשקל דנן, In House, על סמך ניסיונם עם ציוד גדול וכבד יותר, והידע שהצטבר והגיע מוואקר ניוסון במהלך השנים האחרונות. בקטרפילר מסבירים את המהלך בכך ששוק המיני מחפרים נמצא בצמיחה, ולפיכך העברת הפיתוח והייצור במלואם אל תוך קטרפילר תאפשר היצע תחרותי ואטרקטיבי יותר עבור לקוחות החברה.
עבור וואקר ניוסון מדובר במכה משמעותית שנייה תוך כשנה, לאחר שביולי אשתקד החליטה ענקית הציוד החקלאי הגרמנייה קלאאס (CLAAS) להפסיק את ההתקשרות עמה, במסגרתה ייצרה וואקר ניוסון מעמיסים טלסקופיים עבור קלאאס. זו האחרונה, בניגוד לקטרפילר, העבירה את ייצור המעמיסים הטלסקופיים עבורה מוואקר ניוסון לליבהר.

קטרפילר

מפעל קטרפילר ב-Gosselies שבבלגיה

בתוך כך הודיעה קטרפילר על סגירת מפעלה שב-Gosselies שבבלגיה, שם יוצרו מעמיסים אופניים וחלקים לציוד נוסף. מדובר בחלק מצעד התייעלות וצמצומים רחב היקף בו החלה קטרפילר בעקבות הירידה ברווחים שהקונצרן חווה מזה זמן. במסגרת הליכי ההתיעלות יקוצצו בסופו של דבר למעלה מ-10,000 (!) משרות בקטרפילר ברחבי העולם, כאשר מהמפעל בבלגיה יפוטרו 2,200 עובדים במישרין, עם הערכה כי בין 3,600-6.000 עובדים נוספים יאבדו את משרותיהם מהמעגל השני והשלישי (קבלני משנה, מפיצים, סוכנויות וכיו"ב). הסגירה מתוכננת להיכנס לתוקף באפריל 2017 כאשר חלק מהייצור יעבור למפעל קטרפילר בצרפת, וחלק אל מחוץ ליבשת, בכלל זה לסין.
המכה עבור קטרפילר אינה רק תדמיתית; ממשלת בלגיה מיהרה לגנות הן את החלטת קטרפילר והן את התנהלות החברה סביב לנושא. קטרפילר קיבלה מימון ממשלתי, תמיכה והקלות משמעותיות במיסים לטובת מפעלה בבלגיה לאורך השנים (המפעל הוקם ב-1967). לטענת הממשלה ניצלה קטרפילר את ההטבות והעזרה מבלי לקחת אחריות למשרות הרבות ולעתיד המפוטרים, ולכן צפויה ממשלת בלגיה להגיש תביעת ענק נגד קטרפילר סביב נושא זה. זאת ועוד: בתקשורת המקומית זועמים עוד על התנהלות קטרפילר בפרשה זו, הכוללת בין היתר קבלת העובדים את הידיעה המרה באמצעות העיתונות.