ביקור במפעל הצמיגים BKT

צמיגי BKT – הענק ההודי

יוני קלרמן, הודו

ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; חלק מהמגוון העצום


יצרנית הצמיגים ההודית הגדולה BKT חנכה לאחרונה מפעל גדול ומודרני באזור Bhuj שבצפון מזרח הודו. זהו המפעל החמישי של החברה, שמתמחה בצמיגים לחקלאות ועבודות עפר (Off-Highway), ומייצאת את תוצרתה ל-130 מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, כאן היא מיוצגת על-ידי חברת סופר טייר, שבבעלות ויקטור בדש.
ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; תמונה מתוך המפעל


המפעל, שהוקם באזור מדברי צחיח, משתרע על שטח כולל של 1,260 דונם. המפעל הוקם בהשקעה של 500 מיליון דולר, כשלצורך הקמתו הייתה החברה חייבת תחילה להעביר צינור מי שתייה באורך של 8 ק"מ וקווי חשמל באורך של 13 ק"מ. העבודה להקמת המפעל החלה בינואר 2011 ותושלם באופן סופי בסוף שנת 2016, אבל כבר במרץ 2012 ירד הצמיג הראשון מפס הייצור.
בשטח המפעל נמצאים בין היתר מסלול ניסויים עם משטחים שונים, היחיד מסוגו בהודו, תחנת כוח המספקת את צרכי החשמל והקיטור של המפעל וכן שכונת מגורים עם דירות ל-400 משפחות, הכוללת מרכז מסחרי קטן, תחנת כיבוי אש, מרפאה ועוד.
ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; חדר הבקרה והשליטה


קצב הייצור היומי עומד כיום על 150 טון, כ-50% מהיקף הייצור המרבי של המפעל. החברה, שמעסיקה כ-7,000 עובדים ברחבי הודו, מייצרת צמיגים ב-230 גדלים שונים, ובסה"כ 2,400 דגמים שונים של צמיגים, ונמנית כיום בין חמש החברות הגדולות בעולם בתחום ה-Off Highway בעם נתח שוק של כ-6%. בתחום הצמיגים לחקלאות החברה דומיננטית עוד יותר, עם נתח של כ-12% מהשוק העולמי. בשנת 2004 נכנסה החברה לתחום הצמיגים הרדיאליים לחקלאות, והיא כיום היצרנית הגדולה ביותר בעולם בתחום זה.
היקף המכירות השנתי של החברה עומד כעת על 780 מיליון דולר, אך היא מקווה להגיע עד שנת 2020 להיקף מכירות של 2 מיליארד דולר. החברה מוכרת על-ידי יצרניות הציוד הגדולות ביותר בעולם, וצמיגים שלה מופיעים כציוד מקורי (OEM) אצל יצרנים כגון ג'ון דיר, קטרפילר, ג'יי.סי.בי, קייס ניו הולנד ועוד. BKT מייצאת 95% מתוצרתה.
ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; תמונה מתוך המפעל


בראיון ל-MachineryNews אמר רג'יב פודאר, המנהל כיום את החברה יחד עם אביו, ארבינד פודאר, שאלתי אותו מה מייחד את החברה, ואיך היא הצליחה להגיע למעמד מוביל בעולם למרות שהיא נמצאת הרחק ממרבית השווקים שלה. "זה מאוד פשוט", הוא השיב, "אנחנו מאוד גמישים; תגדיר לנו את הצורך שלך, ואם אין לנו מוצר העונה על הדרישות שלך, אנו נפתח אותו בזמן הקצר ביותר. יש לנו מגוון מוצרים שהוא הגדול ביותר בעולם, ואנחנו גם עובדים בסדרות קטנות. לעומת מפעלים ברחבי העולם, שמייצרים 30-40 סדרות של צמיגים במקביל, המפעל החדש שלנו מסוגל לייצר 160 סדרות שונות של צמיגים באותו יום. אצלנו כל לקוח, קטן כגדול, מקבל את אותה רמת השירות". נתון זה, אגב, חוזק על-ידי היבואן הישראלי, שאמר לי שמהנדסים וטכנאים מהמפעל בהודו מגיעים לישראל בכל פעם שמתעוררת בעיה, ומוצאים את הפתרון המתאים, זאת למרות שמדובר בשוק קטן יחסית בקנה מידה גלובאלי.
ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; מבט מבחוץ על שכונת מגורי העובדים


האם זה כלכלי, שאלתי את מר פודאר? "זה לא קשור רק לכלכלה", הוא ענה לי. "אנחנו מאמינים באיכות, אנחנו מאמינים שאנחנו חייבים להעניק שירות לצרכן הסופי גם אם אין בכך כל כך היגיון מבחינה כלכלית; אתה צריך לעשות את מה שאתה מאמין בו".
ביקור במפעל הצמיגים BKT

ביקור במפעל הצמיגים BKT; תמונה מתוך המפעל