טרקטורים לנתב"ג


לא ידוע לנו על כוונה להסבת את נתב"ג לשטח חקלאי, אבל למרות זאת יתכן כי המבקרים מעתה בשדה התעופה הלאומי של ישראל ייתקלו בטרקטורים הירוקים-צהובים המפורסמים של ג'ון דיר, מובילים ציוד ומטען בין המסלולים, הטרמינלים ומחסני המטענים. חברת מפרם, יבואנית ג'ון דיר לישראל, מדווחת על אספקת ארבעה טרקטורים ראשונים מתוצרת המותג לרשות שדות התעופה. מדובר בטרקטורים מסדרה 6R של ג'ון דיר המיועדים להחליף גוררים ישנים למטענים כבדים. טרקטורים אלו אופיינו על ידי אנשי הרשות ביחד עם מומחי היבואנית ואובזרו בהתאם; בין היתר צוידו הטרקטורים החקלאיים במקור בצמיגים מיוחדים המיועדים לנסיעה על מצע קשה (אספלט, בטון) והם מורשים לנוע בבטחה גם במהירויות הגבוהות יותר ממהירויות טרקטור מקובלת (לרוב סביב ה-40 קמ"ש). צמיגים אלו מבטיחים עמידה בפני שחיקה מוגברת, עומסי קיצון ומעניקים אחיזה טובה על מגוון סוגי קרקע ומצע.

סדרה 6R היא סדרת טרקטורים חקלאיים המוגדרת כ'רב תכליתית', ונועדה לשמש בעיקר כ'סוס עבודה' עיקרי במשקים קטנים ובינוניים. טרקטורים אלו אמורים לבצע כל משימה במשק ובשדה, החל בגרירת ציוד כבד (נגרר, מכבש, מקצרה וכיו"ב), עבור בריתום ציוד חקלאי (דוגמת מזרעה, מדשנת, מחרשה וכיו"ב) ועד לעבודה עם כף קדמית. סדרה זו כוללת לא פחות מ-10 גרסאות המציעות טווח הספק הנע מ-110 ועד 250 כ"ס. הטרקטורים שנמסרו לרשות שדות התעופה הם מגרסה 6120R, עם מנוע ג'ון דיר בנפח 4.5 ליטר המציע 120 כ"ס. כלים אלו מסוגלים למהירות נסיעה מרבית של 50 קמ"ש.
ארבעת הטרקטורים שסופקו לרשות שדות התעופה זה עתה הם הראשונים לעבור לידי אנשי הרשות לאחר תקופת בחינה וניסוי שנערכה בנתב"ג. ממפרם נמסר כי בהמשך תיבחן רכישת טרקטורים נוספים למטרות דומות, אך קומפקטיים יותר לצורך גרירת מטענים קלים יותר. המכירה כוללת גם הסכם תחזוקה ושירות בין מפרם לרשות שדות התעופה.