סיכום מכירות מיני מחפרים ב-2017

Bobcat E19

בובקט הוא מותג המיני מחפרים הנמכר ביותר בישראל ב-2017, וה-E19 הוא הדגם הנמכר ביותר, עם 57 שנמכרו – ירידה של כמעט 30% ביחס ל-2016

שוק המיני מחפרים (מיני באגר) בישראל גדל בכ-10% ב-2017 לעומת 2016, ואלו מן הסתם חדשות טובות. במהלך 2017 נמכרו 646 מיני מחפרים בישראל, לעומת 584 שנמכרו ב-2016. על פי נתוני משרד התחבורה, בובקט הוא עדיין המותג הנמכר ביותר בשוק המיני מחפרים אצלנו, כאשר השנה אף עלו המכירות במקצת – בפחות מ-1.5% – לכדי 147 כלים חדשים שנמסרו ללקוחות. גם רוב יתר המותגים נהנו מעלייה במכירות בשנה החולפת, כאשר את הזינוק הגדול ביותר רשם המותג קטרפילר, עם עלייה מ-43 מיני מחפרים שנמכרו ב-2016 לכדי 80 כלים שנמכרו ב-2017 (+80%).
בכירים בענף איתם דיברנו מסבירים את העלייה במכירות בעיקר בתמחור הנוח שחלק מהיבואנים קיבלו מהיצרניות, וזאת בשל החלפת אי אלו דגמים וסדרות בחדשות, ובכך מוצעות הסדרות היוצאות בתמחור אטרקטיבי. מכאן ניתן להסיק שבסיכום השנה הזו (2018) נראה דגמים וגרסאות אחרות הממלאים את טבלת המכירות, וניתן רק לנחש שהיצע חדש זה ישפיע גם על מיקומי היבואניות והמותגים בטבלה. חלק מהיבואנים (דוגמת יבואני קובוטה, ראו בהמשך) טוענים כי נאלצו להתמודד עם בעיות אספקה מול היצרנים, שחלקם הגדול חוו שנה עסקית מוצלחת בעולם ב-2017. מכאן נין להבין שאלמלא בעיות אלו היינו רואים זינוק מרשים עוד יותר בסך מכירות המיני מחפרים ב-2017 לעומת השנה הקודמת.
מגמה נוספת עליה למדנו משיחות עם גורמים בענף היא הגברת התחרותיות, לעיתים עד כדי תחרות פרועה שבמסגרתה ניתנות הנחות משמעותיות על המחיר ובמקביל מוצעות עיסקאות בתשלומים רבים – תופעה ההולכת ומתחזקת בעת האחרונה. על פניו הלקוחות אמורים להרוויח ממהלכי החדרה ומבצעי 'ניקוי מלאי' שכאלו, אך עולה החשש שבטווח הארוך השירות עלול להיפגע, שכן היבואן צריך להחזיר לעצמו מאיפשהו את שחיקת הרווח במכירת הכלי החדש, ושירות טוב עולה ליבואן לא במעט…
יבואני ציוד המוגדר יותר (או המגדירים עצצמם) כציוד 'פרימיום' טוענים גם כי הם מרגישים בתנועה איטית אך מובהקת של לקוחות שנכוו ברכישת מיני מחפר איכותי פחות, כמובן שבשל המחיר, ולטענתם בחלוף הזמן הסתבר להם שהזול יוצא יקר. שמענו הסבר דומה מכמה גורמים בענף, רובם עוסקים במותגים היקרים יותר, וניתן להבין מכך שהשוק הולך יותר ויותר לכיוון איכות המוצר, אמינותו וכמובן – השירות מהיבואן, על חשבון ההנחה או המבצע בעת הקנייה. זליגה – איטית בינתיים – זו של לקוחות מגיעה גם בשל רמת ועלות הטיפול המוענקים מהיבואן, כאשר למעשה זהו המדד הקובע לאורך זמן ומגדיר את סך איכות החבילה הכוללת את הציוד עצמו, אך גם – ולא פחות – את ההתנהלות, השירות, זמינות החלפים והעלויות לאחר מכן.

מבין המותגים שירדו במכירות ב-2017 בולט כמובן המותג קובוטה, המגלה עלייה עקבית במכירות בשנים האחרונות ובשנה שעבר אף היה השני בטבלת המכירות הכללית בסגמנט, אחרי בובקט, עם 60 כלים חדשים שנמכרו – הישג ראוי בהחלט, בהתחשב בכך שמדובר במותג פרימיום לא הכי זול בשוק. מחברת אי.סי.טולס, יבואנית קובוטה, נמסר לנו כי הסיבה לירידה במכירות המיני מחפרים ב-2017 (מ-63, כאמור, לכדי 45 ב-2017) נובעת מבעיות אספקה מול היצרן; קובוטה העולמית חוותה שנת שיא במכירות מיני מחפרים ב-2017, עם כ-50,000 כלים שנמכרו, ולשווקים הקטנים יותר נוצרה בעיית אספקה. מנכ"ל איי.סי.טולס, עידו סדן, מדווח כי צבר ההזמנות המכובד שהצטבר בחברה יסופק במהלך החודשים הקרובים, כאשר רוב רובם של המיני מחפרים העושים דרכם לארץ כבר נמכרו מראש. ניתן לשער כי אלמלא בעיות האספקה של הציוד היינו רואים עלייה נוספת גם במכירות קובוטה, עם סיכוי טוב להתמקם גבוה יותר בטבלת המכירות השנתית.
ירידה גדולה עוד יותר במכירות באחוזים חווה המותג IHI היפני המיובא על ידי דיזל הנדסה. עם סך מכירות של 37 כלים שנמכרו ב-2017 – לעומת 60 ב-2016 – מדובר בצניחה של כמעט 40% במכירות.
גם המותג ליגונג המיובא על ידי מכשירי תנועה חווה ירידה, אמנם מ-14 יחידות ב-2016 לכדי 10 ב-2017, אך נראה כאילו נבלמה חדירתו לשוק אצלנו; יש לציין כרקע את השקט היחסי בו מותג זה נכנס לשוק, כמעט בחשאי, עם חשיפה מועטה המובילה לחוסר היכרות מספק של הלקוח הישראלי עמו.
המותג טרקס נעלם לגמרי משוק המיני מחפרים הישראלי ב-2017, עם אפס מכירות. ב-2016 היו אלו עוד 12 כלים שנמכרו. פנינו בשאלה ליבואנית המיני מחפרים של טרקס לארץ – חברת אפקו – לגבי עצירת מכירות המיני מחפרים, תופעה המצטרפת לעצירה מוחלטת של מכירות המיני מעמיסים והצניחה במכירות המעמיסים ('שופלים'), אך נענינו בשתיקה רועמת.

Cat 301.7D CR

קטרפילר ממוקם שני בכמות מכירות מיני מחפרים בישראל ב-2017. ה-301.7D היה הנמכר ביותר אצל קטרפילר

בצד הפלוס בטבלת המכירות בולטים דווקא המותגים שאמנם מכרו פחות השנה, אך הנם חדשים בשוק, ועם פוטנציאל הצלחה לא קטן, בין אם בשל איכות המוצר, בין אם בשל יכולות ושאיפות היבואן – ובין אם בשל השילוב ביניהם.
כניסתה ביתר שאת של חברת פלדמן לתחום הצמ"ה החלה עם רכישתה על ידי בעלים חדשים בתחילת 2016, מהלך שהוביל להזרמת ההון הדרוש והפחת רוח חיים לכל אורך ורוחב החברה. מותג הצמ"ה של ניו הולנד (אמריקאי במקור, כיום בבעלות פיאט האיטלקי) החל להימכר בארץ, כאשר בשנתו הראשונה נמכרו 5 מיני מחפרים בלבד, אך יש לזכור כי השיווק והמכירות החלו רק במחצית השנייה של השנה. ניתן להעריך בזהירות כי במהלך השנה הנוכחית נתון זה יעלה באופן משמעותי.
מיני מחפרים חדשים נוספים בשוק הישראלי הם מתוצרת SANY הסינית, המיובאים על ידי 'ג'נרל – ייבוא ושיווק ציוד שינוע והרמה'. בשנתם הראשונה בשוק נמכרו 6 יחידות, כמעט בהיחבא, שכן המותג כמעט ואינו מוכר בקרב הצרכנים בארץ ולא ניכרים מאמצי החדרה או השקה מיוחדים עד כה מצד היבואנית.
המותג ECM מכר 5 מיני מחפרים וגם הוא חדש אצלנו ומיובא על ידי חברת פרפקט פרטס, כאשר המותגים Sampierana ויורוקומק (Eurocomach) מכרו 3 מיני מחפרים כל אחד; שני האחרונים מיובאים על ידי חברת ט.ק. שיווק והפצה. ומה הקשר? למעשה מדובר באותו המוצר ובאותו היצרן האיטלקי, המשווק את מוצריו תחת שלושה שמות שונים: ECM, Sampierana ו-Eurocomach. עם סך מכירות של 11 כלים חדשים בשנתו הראשונה אצלנו, יחליט כל אחד לעצמו האם חלוקת המותג בין 3 יבואנים שונים הוא מהלך נכון או לא…

מותגי המיני מחפרים הנמכרים ביותר בישראל ב-2017
(בסוגריים: נתון 2016 והשינוי ב-%)
בובקט: 147 (היה 145 – 1.4%)
קטרפילר: 80 (היה 43 – 86%)
ג'י.סי.בי: 60 (היה 53 – 13.2%)
היטאצ'י: 54 (היה 53 – 1.9%)
טקאוצ'י: 54 (היה 53 – 1.9%)
קובוטה: 45 (היה 63 – 28.6%)
וולוו: 44 (היה 30 – 46.7%)
יאנמר: 37 (היה 32 – 15.6%)
IHI (איצ'י): 37 (היה 60 – 38.3%)
וואקר ניוסון: 27 (היה 25 – 8%)
יונדאי: 25 (היה 24 – 4.2%)
קייס: 24 (היה 4 – 500%)
סאנווארד: 21 (היה 16 – 31.3%)
ליגונג: 10 (היה 14 – 28.6%)
SANY (סאני): 6 (לא נמכר ב-2016)
ניו הולנד: 5 (לא נמכר ב-2016)
ECM (אי.סי.אמ): 5 (לא נמכר ב-2016)
קאמס ליברה: 4 (היה 3 – 33.3%)
יורוקומק: 3 (לא נמכר ב-2016)
Sampierana (סמפיירנה): 3 (לא נמכר ב-2016)
טרקס: – (היה 12 – לא נמכר ב-2017)
Palme (פאלמה) : – (היה 1 – לא נמכר ב-2017)
סה"כ: 646 (היה 584, ⇑ 10.6%)

CASE CX18C

כניסה חדשה לשוק אצלנו: קייס. בתמונה הדגם הנמכר ביותר בישראל ב-2017 – ה-CX18C ממנו סופקו 14 כלים

אם נבחן את הדגמים והגרסאות של המיני מחפרים שנמכרו בארץ ב-2017, קל להכתיר (שוב) את הבובקט E19 כמיני באגר הנמכר בישראל ב-2017, אך הפערים בדירוג בין 4 ואף 6 הכלים הנמכרים ביותר בסגמנט הולכים ומצטמצמים. הפער בין המקום הראשון לשני נותר משמעותי, אך כבר לא כמו הפער העצום שראינו בסיכום 2016 בין הבובקט E19 שנמכר אז 79 פעמים לבין השני בדירוג – ג'י.סי.בי 8018 – שנמכר 29 פעמים 'בלבד'.
שני בדירוג השנה הוא הקטרפילר D301.7 שזינק כמעט ב-60% בנתוני המכירה בהשוואה ל-2016 ומכר 43 יחידות. במקום השלישי ממוקם עוד בובקט – ה-E20 ממנו נמכרו 36 יחידות ובמקום הרביעי, בפער קטן יושב אותו הג'י.סי.בי 8018 שירד שני מיקומים מאז 2016 ואיבד למעלה מ-17% מסך הכמות שנמכרה.
עוד רחוק מלאיים על הפסגה אך לאחר כניסה בהחלט מרשימה ממוקם המותג קייס שמארבעה מיני מחפרים שנמכרו בשנתו הראשונה בארץ (2016) זינק נתון זה לכדי 24 כלים במהלך 2017, כאשר רב-המכר הוא הקייס CX18C שממנו לבדו נמכרו 14 כלים. יש לנו תחושה שגם ממותג זה עוד נשמע לא מעט בשנים הקרובות.

מיני מחפרים הנמכרים ביותר בישראל לפי דגם ב-2017:
(בסוגריים: נתוני 2016 והשינוי ב-%)
1. 57 כלים: בובקט E19 (היה 79 – 27.8%)
2. 43 כלים: קטרפילר 301.7D (היה 27 – 59.3%)
3. 36 כלים: בובקט E20 (היה 18 – 100%)
4. 34 כלים: ג'י.סי.בי 8018 (היה 29 – 17.2%)
5. 26 כלים: בובקט E17 (היה 22 – 18.2%)
6. 23 כלים: וולוו EC18D (היה 16 – 43.8%)
7. 19 כלים: IHI 17VXT (היה 27 – ירידה של 29.6%)
8. 18 כלים: היטאצ'י ZX19U (היה 20 – 10%)
9. 15 כלים: היטאצ'י ZX26U (היה 14 – 7.1%)
10. 14 כלים: יאנמר VIO17 (היה 15 – 6.7%), קובוטה U17-3 (היה 26 – 46.2%), קטרפילר 302.7D (היה 2 – 600%), קייס CX18C (לא נמכר ב-2016)
11. 13 כלים: בובקט E26 (היה 17 – 23.5%), IHI 30V4 (היה 17 – 23.5%)
12. 12 כלים: סאנוורד SWE17B (היה 5 – 140%), קטרפילר 303.5E (היה 7 – 71.4%)
13. 11 כלים: היטאצ'י ZX33U-5A (היה 9 – 22.2%), קובוטה KX019-4 (היה 5 – 120%)
14. 10 כלים: וואקר ניוסון ET18 (היה 12 – 16.7%), יונדאי R17-9A (היה 1 – 900%)