XCMG DE400

הגדולה בסין

XCMG XE3000

XCMG XE3000

באמצע 2014 הבאנו כאן את רשימת יצרנית הציוד מכני הנדסי הגדולות בעולם כאשר הנציגות הסיניות ברשימה דאז היו SANY וזומליון (Zoomlion). ענקית הצמ"ה הסינית בהתהוות ד'אז – XCMG כלל לא נכנסה לרשימת "10 הגדולות", אבל לא היה צריך להיות אנליסט מלומד בכדי להבין שמדובר במפלצת רדומה שהגנים שלה כוללים את כל מה שצריך בכדי לצמוח ולגדול במהירות: בעלות ממשלתית, קשרים פוליטיים עמוקים, התרחבות מואצת בשווקים הצומחים הכי מהר בעולם והיצע כמעט חסר תחרות של ציוד מכני הנדסי מכל הסוגים.

XCMG Ranger LW600K-1

XCMG Ranger LW600K-1

XCMG – או בשמה המלא, והפחות קליט Xuzhou Construction Machinery Group – התמקמה זה עתה במקום הראשון ברשימה העדכנית ביותר של ענקיות הצמ"ה בסין. הרשימה המעודכנת היא חלק מרשימת 500 החברות הגדולות בסין בכלל, מעין 'רשימת 500 הגדולות של פורבס' בגרסה סינית, כאשר הגודל מתייחס להיקף מכירות, רווחים ומחזור כולל. החברה צפויה לסיים את 2017 עם מחזור מכירות של כמעט 12 מיליארד דולר – זינוק של יותר מ-77% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד! זאת ועוד: ההכנסות נטו בחצי השנה הראשונה של 2017 זינקו בלא פחות מ-333% ביחס ל-2016!!
"השקעותינו במדינות BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, מדינות המתפתחות במהירות. ד.ש.) הוכיחו עצמן" אמר יו"ר הקונצרן, וואנג מין לאחר חשיפת מיקומה החדש של החברה ברשימת החברות גדולות; "עברנו הליכי התרחבות הן בהיצע הציוד, הן בתחומים בהם אנו עוסקים והן בשווקים בהם אנו פעילים". XCMG הוקמה ב-1989 כחברה ממשלתית – ונשארה כזו עד היום, כאמור – כאשר תוך שנים ספורות החלה לבצע קפיצות נחשוניות ומהלכים אסטרטגיים רחבים לקראת הפיכתה לקונצרן ענק. החברה – ומן הסתם עזרה עובדת היותה בבעלות ממשלתית, על כל המשתמע מכך – הקפידה ליצור שתופי פעולה אסטרטגיים משתלמים עם קטרפילר וליבהר תחילה, שיתופי פעולה שכללו הקמות מפעלי ייצור ענקים (דוגמת מפעל מחפרים בשיתוף קטרפילר בשטח 170 דונם…) וייצור תחת רישיון של סדרות של ציוד כבד מגוון.

XCMG QY100K-1

XCMG QY100K-1

השת"פ עם ליבהר הוליד הקמת מפעל למנופים ניידים, כאשר ההיצע כלל כלים של ליבהר שיוצרו במסגרת השת"פ בסין – עבור השוק הסיני תחילה. בהמשך נוצרו שיתופי פעולה נוספים, כאשר מבחינת החברות הזרות שנכללו בשיתופי פעולה אלו היה בכך כמעט תנאי יחיד בשעתו להיכנס אל השוק הסיני הענק, ההולך והצומח במהירות. עבור XCMG היוו קשרים אלו דרך מצויינת לדלג על אי אלו שלבים בתכנון ופיתוח ציוד, ולהציע למן ההתחלה ציוד יעיל ופרודוקטיבי – לבטח ביחס לדרישות השוק הסיני. שיתוף הפעולה עם קטרפילר התבסס על רעיון דומה, כאשר בשני המקרים נעזרו ב-XCMG בניסיון ובידע של החברות איתן יצרו שיתופי פעולה גם לצורך בניית מפעלי ענק מתקדמים 'יש מאין'.
בשנת 2005 ניסתה קרן ההשקעות האמריקאית Carlyle Group לרכוש נתח של 85% מ-XCMG (עבור 375 מיליון דולר) אך המהלך נחסם על ידי ממשלת סין. מאז 2010 מייצרת XCMG מנופי צריח ועגורנים, רכבות וציוד לתעשיית הרכבות. שנה מאוחר יותר החלה החברה להשקיע בפעלי ייצור בדרום אמריקה – עבור השוק המקומי.

XCMG DE400

XCMG DE400

ב-2012 רכשה החברה את השליטה ביצרנית הציוד להכנת והובלת בטון הגרמנייה Schwing. באותה השנה השלימה החברה הקמת מפעל ענק לייצור מנופים ניידים, מעמיסים אופניים, מערבלי ומשאבות בטון בשטח 2,000 דונם (!) ובעלות 1.9 מיליארד דולר בסין, במקביל להשלמת בניית מרכז פיתוח מתקדם בגרמניה. ב-2016 הוצגה משאית המכרות XCMG DE400 שהפכה לרכב הכבד אי פעם להיות מיוצר בסין, ולטוען לכתר 'המשאית הגדולה בעולם' – פועל יוצא של שיתוף הפעולה עם המומחית בתחום זה – ליבהר. כיום כולל היצע XCMG למעשה את כל סוגי הציוד המכנה ההנדסי.
XCMG אינה מיוצגת בארץ.