יעה אופני חשמלי הראשון

היעה האופני החשמלי הסדרתי הראשון מגיע מסלובקיה, והוא מוכן לעבודה

אין עוררין שכל עולם הצמ"ה מקבל תפנית חשמלית בימינו, ועוד ועוד חברות, יצרניות, מותגים וסוגי שציוד מוצעים בגרסאות חשמליות לגמרי. למרות שהיה ללא קהל ועם מעט פרטי מידע, אין זה סוד שמזה זמן מה מתנהל המירוץ אחר ה"מיני מעמיס החשמלי" הראשון בייצור, כאשר הכוונה לסגמנט הכלים המתאפיינים – כמו דגמי ה'בובקט', ממציאי הז'אנר – בארבע גלגלים זהים בגודלם כאשר ההיגוי נעשה באמצעות בלימת צד אחד, זרועות המחוברות לחלק האחורי של המכונה וממדים קומפקטיים. למרבה הפלא, עד כה נותר סגמנט זה ללא ייצוג חשמלי. אבל זהו – המרוץ הסתיים.

Kovaco Elise 900

Kovaco הסלובקית משיקה את המיני מעמיס הקומפקטי הכל-חשמלי הראשון בשוק תחת השם Kovaco Elise 900. בשוק מוצעים כבר אי-אלו מעמיסים אופניים קומפקטיים חשמליים, כמו גם יעים אופניים זעירים חשמליים דוגמת הטורו e-Dingo והג'יאנט E-Skid Steer, אבל עד כה לה ראינו יעה אותני דוגמת 'בובקט' על טהרת החשמל. Kovaco היא לא רק מתהדרת בקונספט או אב טיפוס עתידני – לדברי החברה מדובר במוצר מוכן לשיווק ומכירה עם תג מחיר ואפילו כבר לקוחות ראשונים.

Kovaco Elise 900

Kovaco Elise 900 מצוייד בסוללות 240Ah המאפשרת הספק מנוע של כ-40 כ"ס למשך עבודה רציפה של עד 6 שעות עד הצורך בטעינה מחדש, מבטיחים אצל היצרנית, תלוי כמובן בסוג ואופי השימוש. זמן הטעינה ממצב מרוקן לגמרי עד מלא אורך כחמש שעות. כאופצייה מוצעת חבילת סוללות 400Ah המאריכות את זמן העבודה הרציפה עד לכדי 8 שעות.

Kovaco Elise 900

ל-Kovaco Elise 900 שלושה מנועים; שניים מניעים את הגלגלים (מנוע לכל צד) ואחד מפיל את המשאבה ההידראולית, המציעה כאן ספיקה מרבית של 65 ליטר/דקה. העברת הכוח נעשית באמצעות מערכת פלנטרית, המוידה את יחס ההעברה בסמוך ליציאת הגלגל, והיא אחראית מחד לכוח הרב המובטח, ומאידך למהירות המרבית המוגבלת למדי של 13 קמ"ש. ל-Kovaco Elise 900 כושר הרמה מרבי של 900 ק"ג והוא מסוגל להגיע לגובה הרמה מרבי (ציר הכף) של 3.4 מטרים. החברה נמצאת בסיום תהליך פיתוח וייצור לא פחות מ-30 אביזרים נלווים, שיוצעו ללקוחות המותג, ב כלל זה מטאטאי כביש, מגוון כפות ומזלגות, זרוע חפירה, מקדח אדמה ועוד.

גימיק חביב ואף חשוב לאי אלו לקוחות הוא האופציה להפעיל את ה-Kovaco Elise 900 בשלט רחוק, קרי: ללא מפעיל אנושי בתוכו. על פי החברה מדובר בהפעלה פשוטה באמצעות אפליקציה המותקנת הן בכלי עצמו והן בשלט הרחוק של המפעיל, והיא ניתנת ליישום עד למרחק 15 מטרים מהכלי.

ב-Kovaco מאמינים שכלי חשמלי זה יתקבל באהדה הן בשירות המוניציפלי והתשתיות/בניין, וכמובן במגזר החקלאי, בעיקר בשל העובדה שהוא אינו מרעיש, נקי מפליטת מזהמים (ולכן אין בעיה לעבוד בתוך מבנים), וכמובן – לא צורך דלק. המחיר באנגליה עומד על כ-50,000 ליש"ט, אבל חוקי עידוד הממשלה לשימוש בכלים חשמליים יכול להוביל להחזר של עד 40% מצד המדינה. ואז זה נשמע כעסקה מעניינת בהחלט. לחברה אין נציגות בישראל, בשלב זה

Kovaco Elise 900