יצרניות הצמ"ה הגדולות בעולם

ציוד מכאני הנדסי – שם כולל למגוון רחב של ציוד וכלים המשמשים רובם ככולם לבנייה – הוא תחום העובר בשנים האחרונות שתי מהפיכות במקביל; הראשונה היא הגלובליות המתפתחת, ההופכת יותר ויותר יצרניות לבעלות פוטנציאל חדירה לשווקים חדשים, בעיקר באמצעות הנגישות הגוברת בניוד, מכירות ומעבר ממדינה למדינה, אך גם באמצעות מיזוגים ושיתופי פעולה. אם עד לפני כמה עשרות שנים ייצרו רוב יצרניות הצמ"ה את רוב תוצרתן לשווקים המקומיים, עם חריגות לשווקים שכנים, הרי שכיום ענקיות כמו וולוו, קטרפילר וכיו"ב מייצרות בשווקים הרלוונטים בעצמם – דוגמת סין, דרום אמריקה, רוסיה וכיו"ב.

השנייה היא טכנולוגית, שמקורה בחוקי שמירת הסביבה ההולכים והופכים מחמירים ונפוצים יותר ויותר. כפועל יוצא מועלית מן האוב טכנולוגיית החשמל, וגל "חישמול" ציוד כבד כבר החל לפני כמה שנים, והוא הופך לגבוה ומשמעותי יותר ויותר. מדובר בחוקים המושפעים הן מדרישות שונות במדינות שונות – דוגמת איסור כניסה על כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית לערים רבות באירופה, ומאידך – טכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר ההופכת את ההינע החשמלי גם לכלכלי יותר ויותר, וכדאי. מכאן קל להבין לאן צועדת התעשייה, ולבטח נכונו לנו עוד שנים מעניינות.
"למי הכי גדול" תמיד מעניין, אבל במקרה שלנו – סקירת 10 יצרניות הצמ"ה הגדולות בעולם – מעניין גם לראות את המגמות, השינויים, התחרויות בין הענקיות בתחום וברזולוציה נמוכה יותר: את החידושים בליין המוצרים.
הדירוג שלפניכם מתייחס למחזור המכירות, והוא מתייחס רק לצמ"ה – במקרה של חברות העוסקות בתחומים נוספים. הדומיננטיות בפסגה נותרת דומה למה שהכרנו בשנים האחרונות, אך קשה לפספס את הזחילה האיטית – ולעיתים כלל לא איטית… – של היצרניות הסיניות במעלה הדירוג; חלק מהן היו מתמקמות גבוה הרבה יותר אם הדירוג היה מסתמך על כמויות ומספרי ייצור, אך גם המחזורי מכירות בדולרים הפער הולך ומצטמצם. לפניכם, אם כן, דירוג 10 יצרניות הצמ"ה הגדולות בעולם – לפי מחזור, בהתייחס לסיכום שנת העבודה 2017; נתוני שנה זו (2018) טרם התפרסמו, בין היתר בגלל שבזמן עריכת הכתבה השנה טרם הסתיימה.

  1. קטרפילר (ארה"ב) – סה"כ מכירות ב-2017: 26.6 מיליארד דולר

    ענקית הצמ"ה הנצחית, ואולי היצרנית המזוהה יותר מכל עם כלל סוגי הציוד הכבד הצהוב הבונה את העולם מזה כ-100 שנים, ממוקמת עדיין בבטחה בפסגה. קונצרן הענק ידע ויודע תקופות לא קלות בשנים האחרונות, אך בסופו של יום השורה התחתונה מרשימה בכל קנה מידה, לבטח אם נזכיר את מחזור המכירות הכולל של הקונצרן – מעבר לצמ"ה אליו אנו מתייחסים כאן – שעמד על כ-45.5 מיליארד דולר ב-2017 בסה"כ. קטרפילר היא כיום יצרנית הצמ"ה הגדולה בעולם, ובנוסף מובילה את השוק העולמי גם בתחומי ייצור ציוד למכרות, מנועי דיזל וגז, טורבינות גז תעשייתיות וקטרי רכבת מונעים בדיזל-חשמל (באמצעות חברת הבת EMD).

2. קומטסו (יפן) – סה"כ מכירות ב-2017: 19.2 מיליארד דולר

קומטסו ממוקמת כשנייה בעולם – אחרי קטרפילר – בייצור ומכירות צמ"ה, אך תחומי העיסוק שלה רחבים ומגוונים עוד יותר, ונעים מצמ"ה, דרך טכנולוגיית ואמצעי לייזר, רובוטיקה, תחנות כוח, ציוד צבאי מגוון, מכונות ומכבשים לתעשיות הפלדה והרכב ועוד. אנליסטים המתמחים בתחום מעריכים כי קומטסו נמצאת במסלול ישיר, עקבי וברור של כיבוש הפסגה, כאשר מדי שנה מצטמק במעט פער היקף המכירות בינה לבין קטרפילר. קומטסו מיצבה עצמה בחברה רב לאומית המייצרת – ובמקביל גם מתכננת ומפתחת – בכל היבשות: אל המטה והמפעלים הרבים ביפן מצטרפים מרכזי פיתוח ומפעלי ייצור בארה"ב, דרום אמריקה, אירופה ובמדינות נוספות באסיה. בזו האחרונה תופסת קומטסו את נתח המכירות העיקרי וממוקמת בו ראשונה – הרבה לפני קטרפילר ויתר היצרניות. לאחר שנים ארוכות של היעדרות מהשוק המקומי חזרה קומטסו לארץ לפני כשנה, באמצעות נציגתה החדשה אצלנו – חברת ניו פלדמן.

3. היטאצ'י (יפן) – סה"כ מכירות ב-2017: 8.3 מיליארד דולר

מיקומה (המכובד ביותר) במקום השלישי בעולם מבחינת היקפי מכירות צמ"ה מדגיש את עוצמתן של שתי הראשונות בטבלה – קטרפילר וקומטסו, בעיקר בפערי המחזורים. היטאצ'י ממוקמת שלישית עם פחות משליש מחזור המכירות בהשוואה לקטרפילר הראשונה, כאשר ללא ספק מדובר בפער עצום – גם בהשוואה לקומטסו השנייה, ובכך קל להגדיר את השוק העולמי כשוק בו נאבקות שתי ענקיות זו בזו, כאשר הבאות בתור מבחינת היקף וגודל הן כמעט בגדר דגי רקק בהשוואה. אבל, מחזור מכירות של 8.3 מיליארד דולר בשנה ממש אינו קוטל קנים, וגם אם הוא לא נראה כאיום על הגמוניית צמד הגדולות בעולם מדובר בראשונה מבין כמה יצרניות המגלגלות סכומי כסף דומים מדי שנה, והשפעתן המצטברת על השוק העולמי אינה פחות מזו של קטרפילר וקומטסו. נזכיר כי חטיבת הצמ"ה היא חלק קטן יחסית בקונצרן הנקרא היטאצ'י, שמחזור מכירותיו ב-2017 עבר את ה-81.5 מיליארד דולר (!) – הרבה מעבר לסך מכירות הקונצרנים קטרפילר וקומטסו. יחד…

4. וולוו CE (שבדיה) – סה"כ מכירות ב-2017: 7.8 מיליארד דולר

וולוו צמ"ה היא שלוחה של מה שהפך לקונצרן אדיר ממדים הידוע בשם Volvo Group, הכולל כיום חטיבות צמ"ה, אוטובוסים, משאיות, שירותים מימון וייצור מנועים ימיים ותעשייתיים. וולוו נפטרה ב-1999 מחטיבת הרכב המפורסמת שלה, עת נמכרה לפורד האמריקאית, ולאחר תקופה לא קלה בידיים אמריקאיות היא נמכרה שוב לידי קבוצת Geely הסינית, ומאז היא פורחת ועולה. מכאן שכיום אין כל קשר בין וולוו מכוניות לקבוצת וולוו. כיום עוסקת וולוו CE ביצור מגוון רחב של ציוד מכני הנדסי, עם דגש על מעמיסים, מחפרים בכל הגדלים, משאיות פירקיות, ציוד סלילה ועוד.

5. ליבהר (שוויץ) – סה"כ מכירות ב-2017: 7.4 מיליארד דולר

ליבהר הוא קונצרן משפחתי רב זרועות ממוצא גרמני, שמטהו ממוקם מזה שנים בשוויץ. מחזור המכירות הכולל שלו גבוה מ-10 מיליארד דולר, אך כאמור הדירוג כאן מתייחס למכירות צמ"ה בלבד; בנוסף לצמ"ה עוסק הקונצרן בטכנולוגייה ומערכות חלל, תעופה, תחבורה, כלי עבודה מקצועיים לתעשיות שונות, ציוד קירור, אלקטרוניקה ועוד. חטיבת הצמ"ה כוללת ליין רחב של ציד כבד, עם דגש על ציוד כרייה ומנופים. ליבהר הנה יצרנית מנופי העגורן הגדולה בעולם

XCMG .6 (סין) – סה"כ מכירות ב-2017: 7.0 מיליארד דולר

XCMG היא יצרנית הצמ"ה הגדולה בסין והשישית בגודלה בעולם, והיא נמצאת בבעלות ממשלתית. הקונצרן עוסק בייצור ציוד מכני הנדסי מגוון המיועד ברובו לשוק המקומי הענק והמתפתח. בשנים האחרונות עושה XCMG מאמצים ניכרים להעלות את רמת הציוד המוצע על ידע במקביל לניסיונות חדירה לשווקי אירופה וצפון אמריקה, שווקים בהם רמת הכלים, איכותם ועמידותם בתקני זיהום אוויר הן מחמירות בהרבה מאשר בסין. לקונצרן אין נציגות בישראל

7. דוסאן (דרום קוריאה) – סה"כ מכירות ב-2017: 6.2 מיליארד דולר

דוסאן היא ענק תעשייתי דרום-קוריאני אשר חטיבת הצמ"ה שלו מתמחה בעיקר בייצור מעמיסים אופניים בינוניים עד כבדים, מחפרים בכל המידות ומנועי דיזל. דוסאן נחשבת לאחת היצרניות המובילות בעולם בייצור ואספקת מנועי דיזל מתקדמים העומדים בתקני פליטת המזהמים העדכניים ביותר, לשימוש יצרניות אחרות, וזאת הודות להשקעות העתק המתמשכות של הקונצרן בטכנולוגיות מנועים.

8. סאני (סין) – סה"כ מכירות ב-2017: 5.9 מיליארד דולר

סאני (Sany) הסינית מתמחה במגוון רחב של ציד כבד, עם דגש על ציוד הרמה (בפרט מלגזות כבדות), ציוד לבטון, מחפרים, ציוד לסלילה, ציוד לנמלים ו…טורבינות רוח. לקונצרן עשרות מפעלי ייצור בסין, דרום אמריקה, אירופה, ארה"ב ובמדינות נוספות באסיה. מבחינת תעסוקה מדובר באחת מחברות הצמ"ה הגדולות בעולם, עם למעלה מ-90,000 עובדים.

9. ג'ון דיר (ארה"ב) – סה"כ מכירות ב-2017: 5.7 מיליארד דולר

ג'ון דיר היא יצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם, ועיסוקה זה מהווה את עיקר המכירות שלה; מחזור המכירות הכולל של הקונצרן – Deere&Co. בשמו המלא – עמדו ב-2017 על קרוב ל-30 מיליארד דולר, כך שעסקי הצמ"ה מהווים חלק קטן יחסי מכלל עיסוקיו. חטיבת הצמ"ה של ג'ון דיר נוצרה, מתבססת ובנויה על רכישות רבות של יצרניות קטנות יותר במהלך השנים, פיתוח עצמי של ציוד ומיזוגים של חברות מתמחות אל תוך הקונצרן. כיום מציעה החטיבה מגוון רחב מאוד של ציוד מכני הנדסי – בעיקר קומפקטי עד בינוני בגודלו – הכולל מחפרים מכל הגדלים, משאיות פירקיות, מחפרונים, יעים אופניים וזחליים, דחפורים, מנועי דיזל ועוד.

10. זומליון (סין) – סה"כ מכירות ב-2017: 3.6 מיליארד דולר

את רשימת 10 יצרניות הצמ"ה הגדולות בעולם (מבחינת מחזור מכירות) סוגרת זומליון (Zoomlion) הסינית – עוד ענק בהתהוות ובצמיחה מתמדת, שמתמחה אף הוא במגוון רחב של ציוד כבד, אך גם במשאיות, ציוד לבטון ונדל"ן. לפני כשנה קיבלה חברת ניו פלדמן מחיפה את נציגות זומליון בארץ, ובשלב הראשון להחדרת המותג מתעתדים להתמקד בשיווק ומכירות מנופי צריך ומעליות – עוד תחום בו מתמחה הקונצרן