מעמיס אופני חשמלי קרמר 5055e

צמ"ה חשמלי: התחזית

מעמיס אופני היברידי ג'ון דיר 644k Hybrid

מעמיס אופני היברידי ג'ון דיר 644k Hybrid

מכון המחקר הבי"ל הבלתי תלוי IDTechEx מפרסם את התחזית שלו לגבי שוק הציוד המכני ההנדסי, הציוד החקלאי וציוד המכרות החשמלי או ההיברידי (שילוב בין מנועי בעירה פנימית למנועים חשמליים) לעשור הקרוב. על פי מסקנות IDTechEx מדובר יהיה בשוק ענק מבחינת היקפים וסדרי גודל, עם מחזור מכירות צפוי של 87 מיליארד דולר (!) בשנת 2028 – בעוד 10 שנים מהיום. מדובר בסכום עתק המשקף הרבה יותר ממחזור המכירות הכולל כיום של עשרת הקונצרנים הגדולים בעולם בתחום, והוא עומד בקנה אחד עם התחזית לגבי המהפיכה שבדרך, קרי: רוב הצמ"ה וציוד המכרות – אך גם חלק ניכר מהמיכון החקלאי – יהיו חשמליים או היברידיים.

מעמיס חשמלי למכרות אטלס קופקו ST7

מעמיס חשמלי למכרות אטלס קופקו ST7

כיום המגמה היא פיתוח ציוד חשמלי לגמרי לעבודה בתוך מבנים או במקומות שהחוק מפקח על רמות הרעש ופליטת המזהמים, וציוד הפועל על דיזל או היברידי (מונע על ידי מנועים חשמליים המקבלים את כוחם ממנועי דיזל המתפקדים כגנרטורים) לעבודה בחוץ.
מטבע הדברים מתמקד כיום פיתוח צמ"ה חשמלי לגמרי בציוד הקומפקטי יותר, הפועל במקומות סגורים או צפופים יחסית, ופיתוח ציוד היברידי או מבוסס מנועי דיזל מתמקד בכלים הגדולים יותר. לדברי האנליסטים ממכון IDTechEx מצב זה עומד להשתנות באופן קיצוני לאו דווקא מסיבות של פליטת מזהמים או רעש, שכן אלו בעיות המפריעות פחות בעבודות באתרים פתוחים או במכרות; על פי אנשי מכון המחקר מה שיכריע לטובת מעבר גורף להינע החשמלי הוא בעיקר עלות שינוע הדלק לאותם האתרים, שלעיתים נמצאים במקומות נידחים, מרוחקים מכל ישוב וקשים לגישה. בלא מעט אתרים הפועלים כיום ברחבי העולם (בניין, פיתוח, תשתיות, מכרות וכיו"ב) עלות שינוע הדלק אליהם גבוהה מעלות הדלק עצמו. נתון זה מעודד כבר כיום יצרניות גדולות להשקיע באלטרנטיבות הינע חשמליות ומכאן התחזית כי בעוד כעשור ההיצע של ציוד כבד ייראה אחרת לגמרי, לטובת הציוד הכל-חשמלי.

מעמיס אופני היברידי P&H L 1350

מעמיס אופני היברידי P&H L 1350

אין ספק כי אנו עומדים בפתחה של תקופה מעניינת מבחינת הפיתוח הטכנולוגי של סוגי הציוד השונים, כאשר המעבר להינע חשמלי נראה כיום כעובדה מוגמרת, עם רשימת יתרונות ארוכה פי כמה מרשימת החסרונות. במקביל לפיתוח ציוד מתקדם ונקי יותר, מתקדם גם פיתוח המערכות השונות הנדרשות לטובת הינע חשמלי – בעיקר נושא המצברים, שיכולות האחסון והספיקה שלהם, ובעיקר זמן הפעולה שהם מאפשרים הולך ומשתפר, משקל יורד וזמן הטעינה שלהם מתקצר. למעשה תכונות אלו יחד עם העלויות הגבוהות יחסית של מערכות הינע ואגירת האנרגיה החשמליות עד כה, היוו את החסם העיקרי שמנע התקדמות משמעותית יותר עד כה בתחום. כיום המצב כאמור הולך ומשתפר, הפתרונות הטכנולוגיים הולכים ומתייעלים והופכים זמינים ותחרותיים יותר, ומכאן ככל הנראה חלק מהתבססות האנליסטים של IDTechEx בתחזיתם את העתיד.

מעמיס אופני היברידי קטרפילר 988K XE

מעמיס אופני היברידי קטרפילר 988K XE