Geely רוכש נתח מדיימלר

יו"ר ג'ילי - Li Shufu

יו"ר ג'ילי – Li Shufu

יו"ר קונצרן הרכב הסיני Geely, המיליארדר הסיני לי שופו (Li Shufu) רכש 9.69% ממניות קונצרן דיימלר – יצרנית המשאיות והרכב המסחרי הגדולה בעולם, ובין היתר בעליו של מותג הרכב היוקרתי מרצדס בנץ. הרכישה היא אמנם פרטית של שופו, אך מפת האינטרסים והקשרים ברורה, וסביר כי יצרנית הרכב Geely היא במרכז האינטרסים של היו"ר.
נציין כי Geely היא כיום בעלת השליטה ב-Geely Auto הסינית, בוולוו השבדית (מכוניות ומשאיות), פרוטון המלזית, לוטוס ו-London EV הבריטיות (יצרנית מכוניות ספורט ויצרנית המוניות הלונדוניות, בהתאמה). רכישת המניות של דיימלר – בסכום העומד על כ-9 מיליארד דולר! – הופכת את לי שופו לבעל המניות היחיד הגדול בדיימלר.

משאיות מבית קונצרן דיימלר

משאיות מבית קונצרן דיימלר

ההשערות בדבר האינטרס שעמד מאחורי רכישת חבילת מניות כה גדולה – ובסכום עתק בכל קנה מידה – מתחלקות לשתיים; הראשונה מעריכה כי מדובר במהלך עסקי פיננסי לגיטימי של השקעה פרטית (כאמור: הרוכש הוא יו"ר החברה ולא החברה עצמה) בקונצרן הנמצא בצמיחה וכבר כיום הוא מהמובילים בעולם בתחום פיתוח מערכות הינע אלטרנטיביות, למעשה – בכל תחומי הרכב, מפרטי ועד משאיות כבדות.
השערות תמימות פחות מעריכות כי מדובר בחלק ממהלך רחב היקף בו מנסות יצרניות סיניות גדולות מתחום הרכב להדביק את פערי הטכנולוגיה והידע מול היצרניות המובילות במערב, ואחת הדרכים ההגיוניות היא להשתלט או לכל הפחות לרכוש נתח מאון היצרניות, ובכך להשיג גישה לאותה טכנולוגיה מתקדמת החסרה לסינים. קשה גם להתעלם מהעובדה ששופו, יו"ר Geely, הוא כיום הבעלים של יצרנית המשאיות וולוו, אחת המתחרות המרות של מרצדס בתחום, ולמעשה עם רכישת חבילת המניות הגדולה נוצר מעין "גשר" עתידי של ידע וטכנולוגיה אותה ניתן לחלוק בין שני המותגים. יש כמובן גם אינטרסים בשוק הסיני הצומח במהירות בכל הקשור לרכב כבד, כך שגם מהכיוון הזה ניתן למצוא סיבות הגיוניות שמאחוריהן חשיבה בריאה למהלך.
אין ספק כי מדובר באחד המהלכים המשמעותיים בעת האחרונה בעולם הרכב בכלל, לבטח בתחום הקשור לכלי רכב מסחריים ומשאיות. ניאלץ להמתין ולראות למה יוביל מהלך זה ומה תהיה השפעתו על כל המעורבים בעניין – ועל השוק כולו