מעמיס אופני P&H L-2350

נמכר: המעמיס האופני הגדול בעולם (וידאו)

מעמיס אופני P&H L-2350

מעמיס אופני P&H L-2350

לא בכל יום נמכרים 262 טון פלדה עם מנוע, הצבועים בצהוב; מסיבה זו מעוררת עסקה שנחתמה בין חברת First Quantum Minerals הפעילה מכרה נחושת ענק בזמביה (אפריקה) לבין קומטסו היפנית עניין רב. מדובר בהזמנת מעמיס אופני מדגם P&H L-2350 המיוצר על ידי Joy Global האמריקאית – מזה שנים יצרנית הציוד המכני ההנדסי הכי גדול בשוק. Joy Global שייכת כיום לקומטסו, לאחר עסקת רכישה מדוברת לפני קצת יותר משנה, עסקה בה רכש ענק הצמ"ה היפני את מומחית הציוד הכבד האמריקאית בכ-3.7 מיליארד דולר, קוראת בכך תיגר של ממש על יצרנית הצמ"ה מס 1 בעולם – קטרפילר. המעמיס המדובר – P&H L-2350 – הוא הראשון להימכר תחת שמות החדש, ולמעשה מדובר בכלי כמעט זהה ל-LeTourneau L-2350, שם המותג תחתיו יוצרו מפלצות העמסה אלו במשך השנים. חברת LeTourneau, בתורה, נרכשה ב-2011 על ידי Joy Global.

מעמיס אופני P&H L-2350

מעמיס אופני P&H L-2350

ה-P&H L-2350 הוא המעמיס האופני הגדול בעולם כיום, ובכלל; משקלו – מוכן לעבודה – הוא כאמור 262 טון. את המשקל הזה מגבים ממדים חסרי תחרות: האורך הכולל של המפלצת (עם כף סטנדרטית על הקרקע) עומד על קצת יותר מ-20 מטרים. הגובה לקצה תא המפעיל הוא כ-6.5 מטרים והרוחב (לא כולל הכף) הוא כ-6.8 מטרים. רוחב הכף גדול במטר נוסף… גובה השפיכה הוא 9.9 מטרים.
כדי להזיז את המפלצת הזו כראוי מותקנת כאן מערכת היברידית, המשלבת בין מנוע דיזל גדול, המשרת כגנרטור, לבין ארבעה מנועים חשמליים – אחד לכל גלגל – המקבלים את החשמל מה'גנרטור'. כל מנוע חשמלי ניתן לשליטה בנפרד, וכולם נשלטים על ידי מחשב מרכזי ה"מחליט" לאן להעביר כמה כוח, בהתאם לצורך ולמצב האחיזה והעומס. מנוע הדיזל כאן ניתן לבחירה מבין 2 אפשרויות, שתיהן מייצרות 2,300 כ"ס, לשתיהן מגדש טורבו ומצנן גזי פליטה ולשתיהן 16 צילינדרים: Detroit Diesel בנפח 65,000 סמ"ק (!) או קאמינס בנפח 60,000 סמ"ק. המנוע פועל על מצב Ideal בכל רגע נתון, קרי: סל"ד קבוע בו הוא מתפקד באופן היעיל והחסכוני ביותר, כאשר בכל רגע נתון מאפשרות מערכות החשמל וההידראוליקה לקבל את שיא הספקיהן ותפוקתן לפי הצורך, מבלי שסל"ד המנוע ישתנה.
ויש עוד מספרים שומטי לסת: נפח מיכל הדלק הוא כמעט 4,000 ליטרים. כמות הנוזל ההידראולי היא כ-1,250 ליטרים והגלגלים העצומים נעולים צמיגים המיוצרים במיוחד עבור כלי זה, בקוטר 4.0 מטרים וברוחב 1.8 מטרים…
התוצאה מרשימה בהחלט: מעמיס ה-P&H L-2350 מסוגל להרים בפעולה אחת למעלה מ-40 מ"ק של חומר במשקל של יותר מ-72 טון. אין כיום כלי המסוגל להעמיס את משאיות המכרות הענקיות במהירות וביעילות גבוהות יותר.

מעמיס אופני P&H L-2350

מעמיס אופני P&H L-2350 – נכון יותר: חלק ממנו – בדרך לעוד לקוח מרוצה

לא נמסר היקף העסקה, הכולל מן הסתם הרבה מעבר לעלות הכלי עצמו, שכן אין זה עניין של מה בכך להוביל לאתר העבודה את הכלי בחלקים ולהרכיבו בשטח באמצעות צוות עובדים גדול ומגוון מנופים, ולא הזכרנו את התחזוקה והבלאי. ההערכה לגבי מחיר כלי כזה "נטו" נעה בין 1.5-2.0 מיליון דולר, לפני הובלה וכיו"ב.