השופלים הגדולים בעולם

LeTourneau L1150; ולא, זה לא הכי גדול כאן...

LeTourneau L1150; ולא, זה לא הכי גדול כאן…

תשכחו את מה שאתם מכירים תחת המונח 'מעמיס אופני' או כמקובל בעברית – שופל. זאת אומרת, תשכחו מהממדים, מהמשקל, מהכוח, ואפילו מהפרופורציות שמתחברים אצלכם למונח 'מעמיס אופני' בהקשר לעבודות תשתיות, בניין, עבודות עפר ועוד משימות שבדרך כלל 'שופלים' נורמאליים יודעים לעשות. בכתבה שלפניכם נכיר לכם את השופלים הגדולים. הממש גדולים. חלקם עצומים בכל פרמטר ואת זה תראו גם מבלי לעמוד ליד אחד כזה.

שירות חדש בחינם: לא קונים לפני שמשווים!! לחצו על התמונה

שירות חדש בחינם: לא קונים לפני שמשווים!! לחצו על התמונה

ולמה הם טובים? פשוט מאוד: מפלצות פלדה עצומות אלו מתוכננות לביצוע משימה פשוטה, אבל ב-Big Time: להניף בפעולה אחת כמה שיותר עפר או סלעים, לגובה כמה שיותר גבוה ובמהירות הגבוהה ביותר. רצוי גם תוך כדי מינימום צריכת דלק. בדיוק מה שנדרש במכרות פתוחים גדולים ובמחצבות ענק בכדי לשנע עפר, סלעים או אדמה על גב המשאיות הגדולות בעולם לאחר שמפלצות אחרות דאגו לשבור, לרסק ולפורר את ההר לכדי שפוכת מרוסקת הניתנת להעמסה ולשינוע. ולשם כך בדיוק נדרשות מפלצות העמסה גדולות וחזקות מספיק, וקנה המידה הוא אכן משהו שעבור רובנו לא ממש מוכר. ברור אם כן ש"סתם" מעמיסים גדולים לא יספיקו כאן;

Caterpillar 992K; כמעט בגדר קומפקטי כאן...

Caterpillar 992K; כמעט בגדר קומפקטי כאן…

עם כל הכבוד, למשל, לקייס 1221F – המעמיס הגדול ביותר המוצע על ידי חטיבת הצמ"ה של קייס – משקלו העצמי ה"זבובי" בן ה-30 טון "בלבד", לא שכן מנועו הצנום המציע 355 כ"ס פאתטיים אפילו לא מקנים לו כרטיס בשורה השלישית מליגת הגדולים באמת.
אפילו הענק הסיני העולה 'ליגונג', עם ה-CLG8128H החדש והגדול ביותר מתוצרתו עד כה (50 טון משקל עבודה, הספק לא ידוע), לא יורשה להסתובב לענקים אלו בין הרגליים.
לא מזמן סיפרנו לכם על ריענון המעמיס האופני הגדול ביותר המיוצר על ידי וולוו – ה-L350F. מדובר בשופל כבד המציע משקל עבודה הנע בין 50 ל-56 טון והמצויד במנוע בריא המייצר 540 כ"ס. לא נעים, אבל עם כל הכבוד – במונחי ענקי ההעמסה המדורגים כאן, גם במקרה זה מדובר בילד זב חוטם.
הקטרפילר 990K החדש והמאסיבי, על משקלו העצמי בן ה-81 טון ו-700 כוחות הסוס מהמנוע, הוא בהחלט כבר לא תחת ההגדרה גמד. נכון? אולי לא גמד, אבל אפילו המפלצת הזו צנומה בכדי להיכנס לרשימה של הגדולים באמת; אבל, בניגוד לכל יתר ה"גמדים" שהזכרנו כאן, יש לו אחים גדולים…
אז את המשך החפירות נשאיר לשופלים האמיתיים; הנה רשימת 12 המעמיסים הגדולים בעולם, בסדר יורד. אגב, משקל המינימום שהעניק כרטיס כניסה לרשימה היה 100 טון… תיהנו.

 

מקום 12: קטרפילר 992K

Caterpillar 992K

Caterpillar 992K

משקל עבודה: 100.6 טון; מנוע: 814 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 10.7-12.3 מ"ק/21.7 טון
לשמחתו הרבה של החמוד הקטן הזה, הוא שוקל קצת יותר מ-100 טון מוכן לעבודה, נתון שהעניק לו כרטיס כניסה לרשימת 12 המעמיסים הגדולים בעולם.

 

מקום 11: קומטסו WA800-3E0

Komatsu WA800-3E0

Komatsu WA800-3E0

משקל עבודה: 105 טון; מנוע: 808 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 10-14 מ"ק/לא מוצהר
מעמיס מכרות וותיק ומצליח המיוצר ומוצע עד היום. שמו נגזר מהספק מנועו, בקירוב

 

מקום 10: קומטסו WA900-3E0

Komatsu WA900-3E0

Komatsu WA900-3E0

משקל עבודה: 107.3 טון; מנוע: 856 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 11.5-13 מ"ק/לא מוצהר
למרות נתונים גבוהים במקצת ביחס לאחיו הקטן – קומטסו WA800-3E0 – מדובר יותר בממשיך דרכו מאשר כגרסה נוספת. לענק צהוב זה אין גלגל הגה, והשליטה בו מתבצעת באמצעות ג'וי-סטיק קטנטן.

 

מקום 9: Joy Global/LeTourneau L-950

LeTourneau L-950

LeTourneau L-950

משקל עבודה: 110 טון; מנוע: 1,050 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 13.8 מ"ק/24.5 טון
יצרנית מעמיסי הענק והציוד לכרייה מטקסס LeTourneau נרכשה ב-2011 על ידי חברת Joy Global, קונצרן העוסק בכרייה, ייצור ציוד לכרייה מעל לקרקע ומתחת לה, מסועי עפר, חלקי גשרים ועוד. LeTourneau L-950 הוא הקטן בהיצע המעמיסים של היצרנית, ומיועד להעמיס משאיות עפר עם יכולת הטענה של 75-150 טון. רמז לגבי הבאות…

 

מקום 8: קטרפילר 993K

Caterpillar 993K

Caterpillar 993K

משקל עבודה: 134 טון; מנוע: 973 כ"ס, Cat 3516E; נפח כף/יכולת הרמה: 12.2-23.7 מ"ק/30.0 טון
המעמיס הוותיק רוענן ועודכן בסוף 2012 ובין היתר קיבל אופציה למנוע מתקדם העומד בתקני Tier 4. באותה ההזדמנות הורדה צריכת הדלק הממוצעת בכ-10%, לטענת אנשי קטרפילר, מותירים את השופל הזקן תחרותי מאי פעם, עם הבטחה להיות החסכוני בסגמנט שלו

 

מקום 7: Joy Global/LeTourneau L-1150

LeTourneau L1150

LeTourneau L1150

משקל עבודה: 140 טון; מנוע: 1,205 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 23 מ"ק/34.5 טון
כאשר הושק ב-2009 היה מעמיס ענק זה פורץ דרך בכל הקשור בהינע משולב של מנוע דיזל המשמש גנרטור, המזין מנועים חשמליים, המניעים את הגלגלים. מנוע דטרויט דיזל V16 בנפח 31.9 ליטרים המותקן כאן עושה בדיוק פעולה זו, אלא שכאן לראשונה הותקנה מערכת לאגירת אנרגיית הבלימה וניצולה לאחר מכן, מה שהפך מעמיס מכרות זה לחסכוני בשוק, בשעתו

 

מקום 6: Joy Global/LeTourneau L-1350

LeTourneau L1350

LeTourneau L1350

משקל עבודה: 168 טון; מנוע: 1,600 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 23 מ"ק/40.8 טון
הגנרטור המייצר חשמל עבור ארבעת המנועים כאן מתהדר בנפח של 45 ליטרים והספק מרבי של 1,600 כ"ס. תוכנן להעמיס משאיות מכרות עם יכולת הטענה של עד 236 טון.

 

מקום 5: קטרפילר 994H

Caterpillar 994H

Caterpillar 994H

משקל עבודה: 195 טון; מנוע: 1,463 כ"ס, Cat 3516B HD EUI; נפח כף/יכולת הרמה: 14.0-36.0 מ"ק/38.0 טון
עד להשקתו של ה-994K היה ה-994H המעמיס האופני הגדול בהיצע קטרפילר. המעמיס הוותיק – הושק ב-1990 – עדיין מיוצר ונמכר, בין היתר הודות לרמת האמינות הגבוהה אותה גילה עם השנים.

 

מקום 4: קומטסו WA1200-6

komatsu WA1200-6

komatsu WA1200-6

משקל עבודה: 221 טון; מנוע: 1,892 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 18-35 מ"ק/לא מוצהר
השופל הגדול ביותר המוצע על ידי ענקית הצמ"ה היפנית קומטסו (Komatsu) ממוקם אמנם שלב אחד מתחת לקטרפילר 994K אך רק בשל משקל העבודה שלו, הנמוך בכ-19 טון. זהו עדיין הראשון ברשימה העובר את משקל ה-200 טונות, בגדול, שזה סוג של ליגה בפני עצמה בליגה בפני עצמה שהמפלצות האלו יוצרים… אם הפרמטרים הקובעים היו הספק ונפח העמסה בכף, היה הקומטסו WA1200-6 ממוקם גבוה יותר. הקומטסו WA1200-6 הוא אחד המעמיסים הכבדים למכרות המצליחים בעולם.

 

מקום 3: קטרפילר 994K
משקל עבודה: 240 טון; מנוע: 1,739 כ"ס, Cat 3516E; נפח כף/יכולת הרמה: 19.1-24.5 מ"ק/40.8 טון

Caterpillar 994K

Caterpillar 994K

המעמיס האופני הגדול ביותר של קטרפילר נאלץ 'להסתפק' במקום השלישי בגודלו מבין כל השופלים המיוצרים כיום, וגם זאת רק לשתי מפלצות חריגות בכל קנה מידה. זו עדין מפלצת מכרות ענקית שיכולה להניף בכל פעם למעלה מ-40 טון סלעים לארגז המשאית. בסוף 2014 הושקה הגרסה העדכנית ביותר של ה-994K עם שיפור בצריכת הדלק ובהספק המנוע

 

מקום 2: Joy Global/LeTourneau L-1850

LeTourneau L-1850

LeTourneau L-1850

משקל עבודה: 246 טון; מנוע: 2,000 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 30.5 מ"ק/54.4 טון
השופל השני בגודלו ביצור כיום הוצג כאחיו הגדול – ה- LeTourneau L-2350- ב-2002 והוא מתהדר בממדים קטנים רק במעט ביחס למלך השופלים, אך עדיין מפלצתיים. הוא יכול להניף למעלה מ-54 טון סלעים בפעולת כף אחת; משקל עבודה של 246 טון ו-2,000 כ"ס זה לא משהו שתרצו שידרוך לכם על הרגל (או על הטנדר). כמקובל אצל מכונות בסדר גודל שכזה משמש גם כאן מנוע הדיזל הענק כגנרטור כאשר כל גלגל מונע על ידי מנוע חשמלי נפרד.

 

מקום 1: Joy Global/LeTourneau L-2350

LeTourneau L-2350

LeTourneau L-2350

משקל עבודה: 272 טון; מנוע: 2,300 כ"ס; נפח כף/יכולת הרמה: 40.5 מ"ק/72.6 טון
המלך; משקל עבודה של 272 טון ויכולת הרמה בכף של כ-73 טון ב'מכה' אחת הופכים את המפלץ הזה למעמיס האופני הגדול בייצור, ובכלל – הגדול אי פעם, עם אישור למעמד מספר השיאים של גינס. ה-L-2350 תוכנן ופותח על ידי מומחית הציוד הכבד (מאוד) LeTourneau מטקסס, שמאז 2011 נמצאת בבעלות ענקית ציוד הכרייה האמריקאית אף היא Joy Global. המעמיס הענק תוכנן למלא את ארגזי משאיות המכרות הגדולות ביותר, וגם הגדולה שבהן תתמלא לאחר שפיכת 6 כפות מלאות לכל היותר. כמנוע משרת כאן מפלץ עצום ממדים מבית Detroit Diesel עם 16 צילינדרים ובנפח כולל של 65 ליטרים (כן, אלו 65,000 סמ"ק!), אשר הודות למגדש טורבו ומצנן ביניים מייצר 2,300 כ"ס. לצנועים שברוכשים, שלא רוצים את הכי גדול באזור אך עדיין נדרשים למלוא 2,300 הסוסים, מוצעת אלטרנטיבה בדמות מנוע קאמינס קומפקטי יותר, אף הוא עם 16 צילינדרים אך בנפח 60 ליטר בלבד… יש עוד כמה מספרים מרשימים במעמיס העצום הזה, ביניהם נזכיר את נפח מיכל הדלק – כמעט 4,000 ליטר; כמות הנוזל ההידראולי – 1,230 ליטר; מידות הצמיגים – 4.0 מ' גובה, 1.8 מ' רוחב, וכמובן המחיר: החל מ-1.2 מיליון דולר.

LeTourneau L-2350

LeTourneau L-2350