מלגזה Maximal M35

Hyster רוכשת את Maximal

יצרנית המלגזות וציוד ההרמה האמריקאית Hyster-Yale הודיעה על חתימת הסכם לרכישת השליטה ביצרנית המלגזות הסינית Maximal. על פי הודעת Hyster-Yale לעיתונות היא תרכוש 75% ממניות Maximal בעסקת מזומן בעבור 90 מיליון דולר. 25% הנותרים של מניות Maximal יוותרו בידי קבוצת מנהלים בכירים של היצרנית. מדובר בעסקה כמעט זניחה בתחום, והיא מעניינת אותנו מאחר ושני המותגים משווקים בארץ, באמצעות שני יבואנית מתחרים (דוד צ'פניק ורם-אפ).

מלגזה Maximal M35

מלגזה Maximal M35

Maximal נחשבת יצרנית קטנה, אם לא זעירה בסטנדרטים סיניים בתחום ציוד ההרמה. החברה הוקמה ב-2006 ומייצרת ציוד תחת שמות המותג Maximal ו-SAMUK. לחברה מפעל ייצור אחד בקרבת העיר לושאן בשטח כ-133 דונם והיא מעסיקה כ-500 עובדים. על פי הודעת החברה היא מסוגלת לייצר עד 30,000 כלים בשנה, אך כחברה פרטית המספרים הרשמיים לא מדווחים, אם כי בעיתונות המתמחה בתחום טוענים כי נתוני המכירות השנתיים עומדים על כ-6,000 כלים בלבד – בסין וביתר השווקים בהם החברה פעילה, וכי מחזור המכירות ב-2016 עמד על כ-66 מיליון דולר. לשם ההשוואה נזכיר כי ל-Hyster-Yale היה מחזור מכירות של כמעט 2.6 דולר ב-2016.

מלגזה הייסטר H16XM-122

מלגזה הייסטר H16XM-122

אז מה עומד מאחורי עסקת ההשתלטות של הייסטר על Maximal? ל-Hyster-Yale אינטרס מתמשך להצליח בתחום הציוד התחרותי והזול יותר, ועד כה ללא הצלחה יתרה. הייסטר מיוצגת בסין מזה מספר שנים, אך היא פונה שם לשוק הפרימיום בתחום, בעיקר בשל מחירי המוצרים שלה ביחס לתוצרת המקומית והקושי לייצר בעלויות, בכמויות ובשיטות "סיניות", המאפשרות מחירים נמוכים. מכך קל להבין שכמויות המכירות לא היו בשמיים. החברה מחפשת מזה זמן שותפה מקומית במטרה לחדור באמצעותה ביתר שאת לשוק הסיני הענק, ולנצל את הידע, הניסיון והיכולות של יצרנית מקומית כזו בכדי להציע ציוד תחרותי משל עצמה, לייצר בקנה מידה גדול יותר בסין ולשווק את הציוד באמצעות מערכות שיווק ומכירה סיניות. ככל הנראה היתה Maximal במקום הנכון, במצב הנכון – ובמחיר הנכון בכדי שתירכש.
מ-Hyster-Yale דווח כי העסקה תצא אל הפועל "במהלך המחצית הראשונה של 2018", ובאותו המעמד ישונה שם החברה ל-Hyster-Yale Maximal Materials Handling Co., Ltd.
לא מן הנמנע שהשם Maximal ייעלם, לפחות בחלק מהשווקים, ובמקומו ישווקו המלגזות הזולות של היצרנית החדשה תחת השם המוכר והידוע יותר Hyster – גם בסין. מדובר בהשערות שכרגע לא התקבל לגביהן שום אישור רשמי, אך בהחלט ייתכן שזהו הכיוון, מה שהופך את הסיפור למעניין עבורנו, כפי שפתחנו את הידיעה; פנינו אל שתי היבואניות הרלוונטיות בארץ: מחברת דוד צ'פניק, זכיינית Hyster-Yale בארץ נמסר כי להערכתם קבלת החלטה לגבי היבואנים בעולם תיקח עוד זמן מה. מחברת רם-אפ, זכיינית Maximal בארץ לא התקבלה תגובה.

מפעל Maximal בסין

מפעל Maximal בסין