מעמיס אופני היברידי וולוו LX1

המעמיס ההיברידי של וולוו – דו"ח מצב

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1

וולוו משדרת רצינות עם פרויקט המעמיס האופני ההיברידי וולוו LX1 שהוצג לפני כשנה כאב-טיפוס, ומפרסמת תוצאות בדיקות וניסויים אותם היא עורכת עם השופל העתידני, והעסק נראה מרשים ובעל פוטנציאל מעניין.
לאחר שישה חודשי עבודה בשני עסקים למחזור בקליפורניה, עבודה שנעשה במקביל גם עם וולוו L150H לצורך ההשוואה, מכריזים בוולוו בגאווה כי ה-LX1 צרך כ-50% סולר ביחס ל-L150H הסטנדרטי המוכר. מדובר בנתון העוקף באופן ברור ומהותי את הצהרות וולוו בשעתו, על פיהן מצפים שם לירידה של 35% בצריכת הדלק בהשוואה למעמיס אופני סטנדרטי. בהחלט מרשים.

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1 ו-וולוו L150H

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1 ו-וולוו L150H

וולוו אינם מפרסמים מפרט מלא של המעמיס LX1 למעט השימוש במנוע דיזל קטן בנפח 3.6 ליטר ומנועים חשמליים, כאשר מנוע הדיזל משמש למעשה כגנרטור המספק חשמל למנועים החשמליים המניעים כל אחד גלגל. שיטה זו מאפשרת למנוע הדיזל לפעול בסל"ד אידיאלי מבחינת יחס ההספק/צריכת הדלק, ובאופן קבוע, כך שצריכת הדלק נותרת קבועה מרגע ההתנעה עד לדימום. כאמור אין נתונים נוספים כמו משקל עבודה או הספק, אך ניתן להעריך כי מדובר במספרים דומים לאלו של הוולוו L150H מולו בוצעה ההשוואה, השוקל כ-25 טון ומנועו מציע כמעט 300 כ"ס.
הרעיון הבסיסי שבהינע ההיברידי בוולוו LX1 הוא כאמור באפשרות להסתפק במנוע קטן יחסית, זול וחסכוני, שבנוסף גם עובד באופן אידיאלי, בלי העלאת או הורדת הסל"ד. העברת החשמל שהוא מייצר ליתר המכלולים מאפשרת בתורה פעולה אידיאלית של אלו האחרונים, ואפשרות לכיול מושלם לפי הצורך. זאת אומרת, למשל, שהמערכת ההידראולית אינה תלויה בתפוקת או הספק המנוע בכל רגע נתון, מאחר והיא מכוילת לפעול באופן מיטבי בסל"ד X בו המנוע פועל, ובהספק מנוע Y, כפי שכויל. גם ההפרדה בין המערכות המכאניות לבין אלו החשמליות וההידראוליות מאפשרות ניצולת טובה יותר של כל מערכת ומנגנון, מסבירים עוד בוולוו.

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1

מעמיס אופני היברידי וולוו LX1

בשל מיקום המנועים בחישוקי הגלגלים והקיטון המשמעותי בגודל ובנפח החיצוני של המנוע, ניתן היה לתכנן ולבנות את המעמיס באופן שונה מהמקובל, והעיצוב החריג – בעיקר מאחור – ממחיש זאת. כך ניתן היה, לדוגמא, להיפטר מהסרנים – חלק בהחלט בולט ומהותי במעמיס… – ולשנות את שלדת הכלי, כך שחיבור הזרועות קרוב יותר אל מרכז הכלי. יש לכך כמובן השלכות על היציבות ועל יכולות ההרמה בעיקר מן ההיבט הבטיחותי; בשורה התחתונה מסוגל ה-LX1 להרים יותר משקל בהשוואה לכל מעמיס אופני סטנדרטי כיום, בגודל שלו, וזאת ללא הצורך בעוד כוח, גודל או משקל.
בוולוו מתכננים לסיים את פרק הבחינה המעשית במהלך 2018, וככל הנראה פועלים במקביל על פיתוח מעמיס אופני היברידי שיוצע באופן סדרתי. מתי? טרם הוצהר, אך ניתן להעריך שלא יקח עוד זמן רב מדי עד שוולוו תציג גרסה סדרתית, מוכנה לייצור. אנו נמשיך להתעדכן.