מחפר היברידי ראשון להיטאצ'י

מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5

מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5

כשלוש שנים לאחר שקומטסו הציגה את ה-HB215LC-1 – המחפר ההיברידי הראשון בייצור, וכשנתיים לאחר השקת ה-336E H – גרסת CAT לנושא, משיקה ענקית צמ"ה נוספת את נציגה הראשון בסגמנט ההיברידי: ההיטאצ'י ZH210LC-5 hybrid, מחפר היברידי מתקדם במשקל עבודה של 21.7-22.8 טון, עומק חפירה מרבי של 618-667 ס"מ, הספק של 164 כ"ס וטווח גודל כפות הנע מ-0.51 ועד 1.2 מ"ק. לאחר סדרת ניסויים ארוכה ומפרכת, נמסר זה עתה כלי ראשון ללקוח בצרפת, במקביל לתחילת המכירות באירופה.
מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5

מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5


המונח 'היברידי' מוכר לרובנו מעולם המכוניות, והכוונה היא לשילוב בין שיטת הינע קונבנציונאלית ומוכרת, קרי: מנוע בעירה פנימית, יחד עם מקור כוח נוסף, אלטרנטיבי, כשהכוונה לרוב היא למנוע חשמלי הניזון ממצברים/סוללות נטענות. המטרה: חיסכון בדלק ובזיהום, מאחר והמנוע החשמלי "עוזר" – בעיקר כשקשה – למנוע הבעירה הפנימית, ובכך מקל עליו, חוסך בבלאי ובדלק, ולעיתים אף הופך את כל היחידה לחזקה יותר כאשר סך הספק 2 יחידות הכוח גבוה מהספק מנוע הבעירה הפנימית לבדו. מספר השיטות לשלב בין מקורות אנרגיה שונים הוא כמעט כמספר היצרניות. קומטסו, למשל, בחרו ב-HB215LC-1 שלהם בשיטה על פיה נאגר הכוח הקינטי הנוצר בעת בלימת תנועת המחפר הנע על צירו ופריקתו לאחר מכן כחשמל. אנרגיה זו מצטרפת באמצעות מנוע לכוח המנוע הקונבנציונאלי בעת הלחיצה על המצערת ומקלה בכך את העומס על מנוע הבעירה הפנימית. בקומטסו טוענים כי בשיטה זו נחסכים 25% מצריכת הדלק ומפליטת המזהמים בהשוואה למחפר מקביל בממדיו ובהספקו.

בקטרפילר העיקרון דומה, אך הכוח הנאגר בעת בלימת סיבוב המחפר על צירו משמש מיד לאחר מכן להאצת סיבוב המחפר לכיוון הנדרש, ובכך נחסכת אנרגיה שהיתה נצרכת על ידי המנוע והמערכות ההידראוליות – אילו היו נדרשות לבצע את הפעולה מכוח המנוע לבדו. בקטרפילר טוענים גם כן לחיסכון דרמטי של עד 25% בצריכת הדלק ב-336E H בהשוואה ל-336E סטנדרטי.

מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5

מחפר היברידי היטאצ'י ZH210LC-5


בהיטאצ'י בחרו בשיטה דומה; המחפר ההיברידי החדש ZH210LC-5 מצויד במערכת היודעת לאגור את האנרגייה הנוצרת בעת בלימת סיבוב המחפר בעת שהוא נע על צירו בצורת אנרגיה חשמלית. אנרגיה זו מומרת לכוח חשמלי המנותב לחיזוק המערכת ההידראולית ובכך "מוריד ממנה" עומס וכוח שהיתה צריכה לספק באופן קונבנציונאלי (באמצעות מנוע הדיזל). בעת פעולות סיבוב קצרות או שלא תחת עומס דואג המנוע החשמלי הנוסף אף לבצע את הפעולה בכוחות עצמו, על טהרת החשמל בלבד. בהיטאצ'י טוענים כי במחפר ההיברידי החדש שלהם הגיעו אף לכדי חיסכון של 31% בצריכת הדלק ביחס למחפר מקביל קונבנציונאלי.
חלק מהניסויים של המחפר החדש בוצעו בפינלנד, בתנאי קור קיצוניים של עד 30- מעלות. בהיטאצ'י מדווחים על תוצאות מרשימות ומשביעות רצון ומצטטים חברה קבלנית גדולה ומספר מפעילים שהשתתפו במבחנים והניסויים שהביעו שביעות רצון גבוהה מהכלי החדש. לטענת הקבלן הפיני שקיבל ZH210LC-5 היברידי לבדיקה מדובר לא רק בחיסכון משמעותי בצריכת הדלק וביכולות עבודה מרשימות בכל תנאי, אלא גם בפעולה חלקה ומדויקת יותר, נוחות גבוהה יותר בעבודה ורמת רעש נמוכה משמעותית ביחס למחפר קונבנציונאלי. ההשוואה נעשתה מול כלים מקבילים בהספקם של היטאצ'י, לא היברידיים, בתנאי עבודה זהים.
יבואנית היטאצ'י לארץ היא חברת צ.מ.ד