משאית מכרות חשמלית ליבהר T236

הצמד החשמלי של ליבהר (וידאו)

מחפר ליבהר R 9200 E

מחפר ליבהר R 9200 E

ענקית הצמ"ה השוויצרית ליבהר (Liebherr) חושפת את ציוד הכרייה העתידי שלה באמצעות השקה כפולה: משאית המכרות החדשה T 236 ומחפר ההעמסה הכבד R 9200 E החשמלי. שני הכלים תוכננו לעבוד יחד, כך שמספיקים חמישה מהלכי העמסה של המחפר בכדי למלא את ארגז המשאית.
ליבהר R 9200 E שוקל 210 טון והוא מונע באמצעות מנוע חשמלי המקבל את אספקת החשמל שלו באמצעות כבל ארוך ומאסיבי; המחפר מצוייד במנגנון גלגול הכבל בהתאם לאורך הנדרש הפועל אוטומטית, ומכיל כבל באורך 245 או 300 מ', לפי בחירת הלקוח. ההספק עומד על 850 קילו-ואט (כ-1,140 כ"ס). המחפר החדש מציע ביצועים הטובים מהממוצע בקטגוריית הספק ומשקל זו, על פי ליבהר, וזה במקביל לירידה דרסטית ברמות הרעש ואפס פליטת המזהמים – בהתאם לתקנות ולחוקים ההולכים ונעשים מקובלים ברחבי העולם גם בתחום המכרות. עלות התחזוקה השוטפת בליבהר R 9200 E מתיימרת להיות נמוכה בעד 25% ביחס לכלי מקביל, מונע במנוע דיזל.

משאית המכרות החדשה ליבהר T 236 תוכננה כאמור כ"בת הזוג" לעבודה של המחפר הכבד R 9200 E וכמוהו גם היא מונעת באמצעות חשמל. למעשה – צמד המנועים המניעים את הגלגלים האחוריים הנם חשמליים, אך מקור הכוח הוא המנוע, המשמש כאן כגנרטור, המספק את החשמל הנדרש. שיטה זו של העברת כוח נועדה לאפשר העברת מומנט גבוה ביותר אל הגלגל, ללא הסרבול הכרוך בהעברתו ממנוע דיזל, דרך תיבת הילוכים, תיבת העברה וגלי הינע, שבמקרה של משאית מכרות היו לא רק דורשים כוחות נוספים להניעם, אלא גם היו משפיעים על המשקל. כמובן שמנוע חשמלי מציע יעילות גבוהה יותר ממנוע בעירה פנימית, מומנט מרבי מסל"ד אפס, ומאפשר למנוע הדיזל – ה'גנרטור' – לעבוד במהירות האידיאלית המשלבת בין חיסכון בדלק והספק ומומנט נדרשים.

משאית מכרות חשמלית ליבהר T236

משאית מכרות חשמלית ליבהר T236

ליבהר T 236 המונע חשמלית מבטיח יכולות טיפוס – גם בעומס מלא – בשיפועים חדים יותר ביחס למשאיות המונעות דיזל, והוא עושה זאת תוך צריכת פחות דלק, בהשוואה. כמו כן, גם הביצועים – מהירות, האצה ובלימה – מובטחים שלא להיפגע ביחס למוכר אצל משאיות מכרות דומות בגודלן. העברת הכוח הסופית החשמלית מאפשרת נסיעה חלקה במיוחד, נתון משמעותי אצל משאיות מכרות בהן לא פעם נופל חומר תוך כדי נסיעה, בשל נדנוד הכלי כתוצאה מהעברת הילוכים. בליבהר טוענים, עם כן, שהמשאית החדשה יעילה יותר לא רק בתפוקה ובעלויות, אלא גם בניקיון האתר ובהיעדר איבוד חומר במהלך הובלתו.
ליבהר T 236 שוקלת כ-80 טון ומיועדת לשאת מטען במשקל עד 100 טון. המנוע מייצר 895 קילו-ואט, המשולים לכ-1,220 כ"ס. המהירות המרבית עומדת על 55 קמ"ש.