"עוצמת קטרפילר" – נגנבה?…

מקרצפת אספלט מתוצרת קטרפילר; יש מצב שזה מתבסס על גניבת פטנטים? ביהמ"ש האמריקאי יכריע בסוגייה

מקרצפת אספלט מתוצרת קטרפילר; יש מצב שזה מתבסס על גניבת פטנטים? ביהמ"ש האמריקאי יכריע בסוגייה

לשכת המסחר הבי"ל האמריקאית פרסמה כי פתחה בחקירה כנגד קטרפילר בחשד להפרת פטנט וגניבת זכויות יוצרים; החקירה – הפדרלית – נפתחה בעקבות תביעת מומחית ציוד הסלילה הגרמנית ווירטגן (Wirtgen) הטוענת כי היצע מקרצפות האספלט העדכני של קטרפילר מתבסס על טכנולוגיה של ווירטגן, שנגנבה תוך הפרת זכויות יוצרים ופטנט. לפני מספר חודשים הפתיעה ענקית המיכון החקלאי האמריקאי ג'ון דיר עם הודעה בדבר רכישת קבוצת ווירטגן (Wirtgen Group) בעבור סכום עתק שעמד על 5.2 מיליארד דולר; בבעלות הקבוצה המותגים Wirtgen (ציוד לקרצוף ומחזור אספלט), VÖGELE (מכונות סלילה), HAMM (מכבשים), KLEEMANN (מגרסות) ו- BENNINGHOVEN (מחזור וייצור אספלט).
יש לציין כי לפני כשנה הפסיד קטרפילר, קונצרן הענק האמריקאי, בתביעה דומה, בה נדרשה קטרפילר לשלם פיצוי בסך של 74 מיליון דולר לחברה בריטית קטנה, ממנה גנבה את שיטת יצור מנגנוני חיבור וניתוק מהירים בקצות הזרוע בצמ"ה, דוגמת מחפרים, מיני מחפרים ומחפרים. פסק הדין חשף בשעתו את שיטת העבודה הדורסנית של הקונצרן, עת רכש מספר גדול של מנגנונים מהחברה הבריטית, התחייב לכמויות גדלות לעתיד, ולאחר שהפסיק את ההתקשרות מולה באפן פתאומי – וגורם לה הפסדים כבדים, עד שנאלצה לשלוח הביתה 300 מתוך 400 העובדים שלה – פשוט החל לייצרם בעצמו.

מקרצפת אספלט מתוצרת Wirtgen

מקרצפת אספלט מתוצרת Wirtgen

בתקשורת האמריקאית מדוח כי לאחר שנציגי ווירטגן בארה"ב הגישו תלונות לרשויות בארה"ב בדבר הפרת זכויות ושימוש בפטנטים של ווירטגן בציוד של קרפילר, הוחלט בלשכת המסחר הפדרלית לפתוח בבדיקת אי אלו מכונות לקרצוף כבישים מתוצרת קטרפילר.
"הציוד המדובר משמש לקרצוף כבישי אספלט ובטון והכנת מצע מיושר ומפולס לסלילה חדשה" אמר בהודעת לשכת המסחר. "הציוד הרלוונטי כולל מכונות המשמשות לקרצוף כבישים כמו גם אי אלו תוספות ומכלולי הקשורים אליהם", הודגש. תלונות ווירטגן מפרות עשרות פטנטים שהועתקו/נגנבו לכאורה מקטרפילר, החל בציוד המלא והשלם ועד למגון רחב של מערכות מכאניות בכלים אלו (מערכות איזון, הרמה והורדה, שיטת קרצוף, איסוף וכיו"ב).
תגובת קטרפילר להאשמות ולתחילת החקירה הרשמית היתה לאקונית: "אנו בוחנים את טענות ווירטגן ונערכים להגן על עצמנו בבית המשפט. מאחר ונפתחו הליכים חקרתיים ומשפטיים – לא נוכל להתייחס מעבר לכך". אנליסטים ומומחים בתחום בארה"ב מסבירים כי מדובר במהלך לו יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת עבור קטרפילר, עד כדי איסור שיווק, ייבוא או מכירת ציוד בו נמצאו הפרות פטנט. לא ברורה – אם בכלל – מעורבות בעלת הבית החדש של ווירטגן, ג'ון דיר, בתביעה.
בנוסף להפסד במשפט עליו סיפרנו בתחילת הידיעה, קטרפילר נמצאת כיום בשפל משפטי וניהולי כמותו לא הייתה מזה זמן, שעיקרו חקירות סביב חשדות להעלמות מס ומשחקי מיסוי בבורסה, בהיקפים גדולים; בלב הטענות חשד למניפולציות סביב תשלומי מיסים וחשד להתחמקות מתשלום 2.4 מיליארד דולר מס למשלת ארה"ב, בכלל זה העברות כספים חשודות למקלטי מס כמו שוויץ וברמודה. משפטים אלו עדיין מתנהלים.
יבואנית קטרפילר לארץ – זוקו שילובים – אינה מיבאת את מקרצפות האספלט של קטרפילר לישראל. יבואנית הציוד של וירטגן היא חברת צ.ל.ע.

מקרצפת אספלט מתוצרת קטרפילר

מקרצפת אספלט מתוצרת קטרפילר