מנוע הדיזל החסכוני בעולם הוא…

Wärtsilä 31 engine

Wärtsilä 31 engine


יצרנית מנועי הענק הפינית 'וורטסילה' (Wärtsilä) משיקה סדרת מנועים חדשה המיועדים להזיז אוניות וספינות בשם 'סדרה 31'. השם, אגב, נגזר מקוטר כל בוכנה, העומד על 31 ס"מ – רמז לבאות… מדובר בסדרת מנועים הבנויים מחיבור יחידות בוכנות כפולות בתצורת V2 כל אחד, המאפשרות יצירת מנועי V8 עד V16 כאשר בכל המנועים היחידות המרכיבות אותם הן זהות. כאמור, קוטר כל בוכנה הוא 31 ס"מ ואורך המהלך 43 ס"מ.
Wärtsilä 31 engine

Wärtsilä 31 engine


המנוע החדש תוכנן לשמש כגנרטור המייצר תפוקת בעוצמות שבין 4.2-9.8MW. הוא מיועד לשרת כספק כוח בכלי שיט דוגמת מיכליות, נושאות מכולות או אניות קרוז גדולות; בתצורתו הגדולה ביותר – V16 – הוא מייצר 13,142 כ"ס. נפח כל בוכנה עומד על 32,460 סמ"ק (!!), קרי – נפח כל יחידת V2 הכוללת 2 בוכנות הוא 64,920 סמ"ק. 8 זוגות כאלו – מה שנדרש בכדי להרכיב מנוע V16 – ייצרו מנוע שנפחו הכולל הוא 519,360 סמ"ק, שהם למעלה מ-519 ליטרים… בערך פי 325 מהמשפחתית-1600-אוטומטית שלכם…
משקל המנועים מתחיל ב-56 טון, ליחידת ה-V8, ומגיע עד ל-85 טון, ל-V16. גובה המנועים הוא 4.7 מטרים והאורך מתחיל ב-6.2 מ' בגרסה ה"קטנה" בתצורת V8, ומגיע – ב-V16 הגדול בהיצע – לכדי 8.7 מטרים. הרוחב הכולל הוא 3.4 מטרים. כן, בהחלט צריך מקום לאכסן מפלצת שכזו. המנוע החדש מצויד במערכות תזמון שסתומים משתנה והזרקת דלק מהמתקדמות בשוק.
Wärtsilä 31 engine

Wärtsilä 31 engine


מדובר במנוע 4 פעימות והוא מותאם – עם התאמות קלות – לצרוך דיזל, גז וביו-דיזל. בגרסת הדיזל הוא צורך 123 גרם בלבד לייצור כוס סוס/שעה. במילים אחרות: על כל שעת עבודה של המנוע דורש כל כ"ס המיוצר על ידו את כמות הדלק דנן. בכך הופך מנוע 'סדרה 31' החדש למנוע הדיזל-4-פעימות החסכוני בעולם – שיא שהוכר גם על ידי ספר השיאים של גינס. נתון זה נמוך ב-2.6% ביחס למנוע שהחזיק בשיא החיסכון בצריכת הסולר עד כה – אף הוא מתוצרת Wärtsilä. מאחר ומדובר בשורה התחתונה בכמויות אדירות של דלק, כל שבריר אחוז חיסכון הנו משמעותי. רק לסבר את האוזן, נציין כי בתצורתו הגדולה (V16) בתפוקה מלאה צורך מנוע 'סדרה 31' החדש כמעט 39,000 (!!) ק"ג סולר ב-24 שעות. אחוז אחד בלבד מכמות זו הם 390 ק"ג. זה לא מעט סולר…
The official Guinness World Records placard acknowledging that the Wärtsilä 31 is the Most Efficient 4-Stroke Diesel Engine.

The official Guinness World Records placard acknowledging that the Wärtsilä 31 is the Most Efficient 4-Stroke Diesel Engine.


עוד פרמטר חשוב לחיסכון ועלויות שוטפות נמוכות מהווה מרווח הטיפולים; בעוד שבמנועים ימיים מקבילים הממוצע בין טיפול לטיפול עומד על 2,000 שע"מ, הרי שבמנוע החדש של וורטסילה מדובר על 8,000 שע"מ.
Wärtsilä הפינית – גם אם לא מוכרת עבור רובנו – היא ענקית בתחומה; החברה מיוצגת ב-70 מדינות בעולם, מעסיקה 17,700 עובדים ובשנת 2014 הסתכמו מכירותיה ב-4.8 מיליארד יורו. ענקית, ולא רק במה שהיא מייצרת…