הקץ ל'פאנצ'רים' בצמ"ה?

חומר מונע תקרים OKO

חומר מונע תקרים OKO

OKO הבריטית טוענת להמצאת החומר מונע תקרים היעיל הראשון, כאשר כבר ב-1978 הציעה חומר כזה לצבא הבריטי. מדובר בחומר המוכנס לצמיג בלחץ (משאבה) והאוטם מידית כל חור שנוצר באמצעות זרימת החומר עם האוויר היוצא מהצמיג ובעקבות כך – עצירת הליך בריחת האוויר מהצמיג. המוצר המקורי פותח עבור הצבא הבריטי כאשר בשנים האחרונות הוחל בשיווק מגוון חומרים אוטמי-צמיגים גם בשוק האזרחי. החברה מציעה כיום 9 סוגי חומרי איטום שונים לצמיגים, בהם לשימוש בצמ"ה, במשאיות, בכלים חקלאיים, במכוניות, אופנועים וטרקטורונים ובאופניים. חומרי האיטום הנם על בסיס מים, מוגדרים כ"ידידותיים לסביבה" וכוללים חומרים נוגדי קורוזיה. זאת ועוד – במקרה של פגיעה בצמיג באופן שהחומר לא מספיק לסתום את הקרע, מדגישים אצל היבואנית כי ניתן להעביר את החומר מהצמיג הפגום לצמיג חדש ובכך למנוע בזבוז. חומר האיטום של OKO מתאים לשימוש הן בצמיגי 'טיובלס' והן בצמיגים עם פנימית.
חברת 'מוסך הטרקטור עזרא בע"מ' ממפרץ חיפה החלה החומר מונע התקרים של OKO בארץ. בחברה מדווחים על סדרת בדיקות וניסויים משביעי רצון עם החומר בארץ, ומאמינים כי מדובר במוצר מהפכני שיכול לחסוך לא מעט שעות עבודה, וכמובן גם עלויות – בעיקר של צמיגים בציוד מכני הנדסי ובציוד חקלאי. "בספטמבר 2013 התחלנו לעבוד עם חומר למניעת פנצ'רים לצמיגים של חברת OKO בכלים שלנו", מספר יניב יעקב, המנהל המסחרי במוסך הטרקטור עזרא בע"מ. "באתרי בניה שבהם התמודדנו עם פנצ'רים ברמה יומית (2-3 פנצ'רים בשבוע ואפילו יותר) ראינו מיד את השינוי ועד היום יש לנו שקט תעשייתי בנושא הפנצ'רים. זאת פשוט הצלחה מסחררת".

חומר מונע תקרים OKO לצמ"ה, משאיות קשיחות ופריקות

חומר מונע תקרים OKO לצמ"ה, משאיות קשיחות ופריקות

יעקב מספר עוד כי ההחלטה לייבא את OKO הגיע מתוך הצורך של חברתו להתמודד עם שפע בעיות תקרים שחוו לקוחות ששכרו ציוד מכני הנדסי – התחום מרכזי בו עוסקת חברת מוסך הטרקטור עזרא בע"מ. הנזק ברור ולא מדובר רק בפגיעה בצמיג, אלא גם בשעות עבודה יקרות בהן הכלי מושבת עד לתיקון. לדבריו, כאשר החל לחפש פתרון לבעיה בארץ, התקשה למצוא ייבוא מסודר וספקים נגישים בנוחות, ומה שכבר מצא היה במחירים גבוהים מאוד. בירור מעמיק וחקר שווקים אודות המצאי בעולם הובילו אותו לבסוף לחברת OKO הנחשבת כיצרנית מובילה בתחום.

חומר מונע תקרים OKO לציוד מכרות וטרקטורים

חומר מונע תקרים OKO לציוד מכרות וטרקטורים

כיום חומרי האיטום מתוצרת OKO נמכרים תחת שמות מותג של יצרניות ידועות כמו JCB ומאניטו, ומוצעים כמוצר משלים לציוד הצמ"ה או החקלאות המיוצר על ידיהן.

הדגמה בבריטניה עם חומר מונע תקרים OKO על מעמיס טלסקופי של ג'ון דיר

הדגמה בבריטניה עם חומר מונע תקרים OKO על מעמיס טלסקופי של ג'ון דיר