שובו של מותג: Towmotor חוזרת

מלגזת טומוטור מדגם 30

מלגזת טומוטור מדגם 30

זה עתה הוציאה חברה חדשה הממוקמת בסינגפור הודעה לעיתונות בדבר "חזרתו לתחייה של המותג האייקוני Towmotor". בהודעה אין כל מפרט טכני או פרטים נוספים לגבי היצע הכלים, למעט תמונה של דגם יחיד הנקרא Towmotor 30. בהודעה נאמר כי למעשה תחיית המותג המוכר התאפשרה הודות לקבוצת משקיעים שהקימה את החברה מחדש, מן הסתם לאחר רכישת הזכויות על השם, עם כוונה "להחזיר לשוק את המלגזות המפורסמות בקשיחותן, אמינותן ושמן הטוב לאורך השנים". ספקולציות ושמועות בתחום מלמדות כי הייצור יתבצע בסין ויתבסס על טכנולוגיה שנרכשה ממיצובישי-קאטרפילר; קרי: ככל הנראה מדובר יהיה בדגמים מוכרים של אלו האחרונים, הממותגים שונה והנושאים את השם המפורסם בחזיתם.
הוויכוח מיהו היצרן הראשון שייצר מלגזה, כפי שאנו מכירים אותה ומכר אותה לכל דכפין, מתמקד בסופו של דבר בין שני מותגים, שניהם אמריקאיים; קלארק (Clark) מלקסינגטון שבקנטאקי טוענת כי כבר ב-1917 החלה בפיתוח – ושימוש – מכונות עם מנגנון הרמה הידראולי, כאשר ב-1920 כבר החלה למכור את המלגזות הראשונות. המותג השני הוא טומוטור (Towmotor), חברה מקליבלנד, אוהיו, שטוענת לבכורה, מאחר וכבר ב-1919 הציעה מכונה שתוכננה לעזור בפריקה והעמסה של מיכלים מאוניות, משאיות ורכבות. ב-1933 השיקה טומוטור את המלגזה הראשונה שיוצרה באופן סדרתי, שכבר יוצרה על פי המפרט המהווה בסיס לכל המלגזות המודרניות המורכות לנו כיום. ב-1944 היתה ליצרן המלגזות הגדול בעולם.
מלגזת טומוטור מ-1942

מלגזת טומוטור מ-1942


גם אם הוויכוח דנן לא יסתיים בהסכמה, אין ספק שבמשך עשרות שנים – עד סוף שנות ה-80' – היתה טומוטור שחקן משמעותי בעולם המלגזות. ב-1965 נרכשה החברה על ידי ענק הצמ"ה קטרפילר, וב-1992 היא הפכה ל-Mitsubishi Caterpillar Forklifts, מיזם משותף לקטרפילר ולמיצובישי היפנית, כאשר מיצובישי הפכו לבעלים של הרוב המוחלט (80%). למעשה מאז נעלם השם Towmotor לחלוטין מדברי ימי היסטוריית המלגזות והצמ"ה האמריקאי, אך השם הטוב – ועשרות אלפי כלים שעדיין עובדים – לא נעלמו כלל.
בשלב זה לא מתוכנן שיווק מחוץ למזרח אסיה, למרות היות שם המותג מוכר בעיקר בארה"ב, ובכלל זה מן הסתם לא מתוכננת בטווח הקרוב מכירה בישראל.