יעה זחלי זעיר ראשון לקובוטה (וידאו)

באיחור אופנתי נכנס ענק הצמ"ה היפני קובוטה לתחום המיני מעמיסים הזחליים למפעיל עומד. על פי קובוטה מדובר במוצר העולה בביצועיו על המתחרים

קובוטה SCL1000

קובוטה היפנית משיקה מיני מעמיס זחלי חדש (או 'יעה זחלי זעיר') תחת השם SCL1000; מדובר בכלי הקטן ביותר מסוגו שקובוטה השיקה אי פעם: מיני מעמיס זחלי עבור מפעיל עומד עם כושר הרמה של 1,000 פאונד – קצת יותר מ-450 ק"ג. קובוטה לא היתה מיוצגת, משום מה, בתחום זה עד כה. קובוטה חשפה את הכלי בתצורת אב טיפוס לראשונה בסוף 2019, ועתה מתחילים הייצור הסדרתי והמכירות.

תחום המעמיסים הזחליים הזעירים דוגמת הכלי החדש של קובוטה הופך פופולרי יותר ויותר, בעיקר בצפון אמריקה. כיום זו אחת הקטגוריות בצמ"ה הצומחת הכי מהר, ואין זמן מוקדם מדי עבור ענקית כמו קובוטה – המתמחה בציוד קומפקטי – להיכנס לתחום. אלו למעשה המעמיסים הקומפקטיים ביותר בשוק, והתחרותיים ביותר במחירים, והם מיועדים לביצוע עבודות קלות באתרי עבודה מגוונים אצל קבלנים ובעלי מקצוע, ככלים רב משימתיים במשקים או בתים עם שטח גדול, בתחומי החקלאות השונים (בעיקר משקים חיים ומשתלות), בחצרות עסקים לחומרי בניין, עץ וציוד טכני, בתחום הפיתוח הנופי ובגינון. כלים אלו מתאפיינים בממדים צרים ונמוכים במיוחד, מה שמאפשר עבודה איתם גם במקומות קשים לתמרון, בכלל זה כאלו שאף כלי אחר לא מסוגל לפעול בהם. מיקום המפעיל על דרגש ייעודי בחלקו האחורי של הכלי – בעמידה – נועד לפשט את התפעול, להקל את העלייה והירידה מהכלי, לאפשר ניידות נוחה וזריזות בעבודה. כמובן שהיעדר עמדת מפעיל שלמה, הכוללת כיסא ואף קבינה סגורה, מוזילה מאוד את העלות, מקטינה את הכלי, מורידה משקל וממזערת את מגבלות הניידות של הכלי.

קובוטה SCL1000

המפרט הטכני מתיימר להציע ביצועים טובים משל המתחרים באותה קטגוריית ההספק/משקל, למרות שעד רגע זה לא פרסמה קובוטה את משקל הכלי מוכן לעבודה; ניתן להעריך כי מדובר בסביבות ה-1.2-1.5 טון, כמקובל אצל המתחרים. המנוע – מתוצרת קובוטה, מן הסתם – מציע 24.8 כ"ס. מהירות הנסיעה המרבית עומדת על 8.2 קמ"ש.

הרוחב הכולל עומד על כ-915 מ"מ ברוטו, ורוחב הזחלים הוא כ-250 מ"מ, מה שמאפשר לחץ קרקע מזערי של כ-280 גרם לסמ"ר – נתון משמעותי בעיקר בעבודה על אדמה לחה או בוצית, מדשאות ובשטחים חקלאיים מעובדים. גובה ציר הכף המרבי עומד על 215 ס"מ.

בשלב ההשקה תציע קובוטה מגוון כלים מקוריים המיועדים להתחבר ל-SCL1000, כולם פרי פיתוח וייצור Land Pride: מזלגות, מקדח אדמה, כפות, מוט עם וו תלייה לנשיאה וחופר תעלות. כלי זה יכול להפעיל גם מטאטא כביש, מפנה שלג, להב פינוי, מכסחה ועוד. המשאבה ההידראולית מציעה ספיקה מרבית של 57 ליטר/דקה.

קובוטה תחל בשיווק מלא של הכלי החדש מיוני הקרוב (2020). ייצור הכלים החדשים ייעשה במפעלי חברת Land Pride בקנזס; Land Pride מתמחה בציוד דומה מזה שנים, והיא שייכת לקבוצת Great Plains האמריקאית המתמחה בעיקר בציוד חקלאי, אותה רכשה קובוטה בשלמותה בשנת 2016.

 יבואנית הצמ"ה של קובוטה לישראל היא חברת I.C. Tools מקיבוץ חולדה.