יאנמאר נכנסת אל תחום היעים האופניים והזחליים

ענקית המנועים היפנית מרחיבה את עסקי המיכון שלה עם רכישת מומחית המיני מעמיסים האמריקאית ASV. מהן ההשלכות?

יאנמר היפנית  (Yanmar) מודיעה על רכישת יצרנית היעים האופניים והזחליים האמריקאית ASV. בכך מאותתת מומחית מנועי הדיזל על הרחבת היצע הצמ"ה שהיא מייצרת, רובו ככולו קומפקטי, לצד ייצור מיכון חקלאי וטרקטורים קומפקטיים. העיסקה בוצעה על ידי רכישה במזומן של קצת יותר מ-80% ממניות ASV בסך כולל של כ-56 מיליון דולר.

ASV Track Truck

ASV היא אמנם חברה קטנה בתחום היעים והמעמיסים האופניים והזחליים – אך נחשבת לאיכותית והיא נהנית ממוניטין טוב מאוד בצפון אמריקה. החברה נוסדה ב-1983 על ידי שני שותפים שהגיעו מרקע דומה של פיתוח וייצור אופנועי שלג; הרכב הראשון שהחברה ייצרה היה ה-Track Truck – שעטנז ייחודי של מאין טנדר עם מערכת זחלים מאחור, שנועד להציע יכולות הובלת מטען ונסיעה בבוץ טובעני ובשלג, והבטיח דחיסת קרקע פחותה משל אדם. ב-1990 חשפה החברה את היעה הזחלי הראשון שלה שנע על זחלי גומי "כתגובה לצורכי השוק המשתנים בעיקר בסגמנטים של צמ"ה, פיתוח נופי וחקלאות". לכלי הראשון היתה פלטפורמה ומערכת זחלים מפיתוח עצמי ומנגנון חיבור וניתוק מהירים שגם הוא פותח על ידי ASV. עם השנים החברה צמחה וגדלה וב-1990 עברה למפעל גדול יותר במינסוטה והפכה לשם דבר בתחום תכנון וייצור פלטפורמות למיני מעמיסים (החלק התחתון של השלדה, כולל מערכת ההינע). ב-2008 קיבלה החברה אישור שאין טוב ממנו לאיכות מוצריה, כאשר נבחרה לספר עבור קטרפילר את המרכב ומערכת ההינע הסופי עבור אי אלו דגמי יעים אופניים וזחליים. הסכם זה נמשך עד עצם היום הזה.

מיני מעמיס זחלי ASV VT-70

ניתן להעריך שהכנסת החברה תחת כנפי יאנמר עתירת היכולות והמזומנים יקדמו את ASV באופן משמעותי מכל היבט: טכנולוגי ושיווקי. לא ברור בשלב זה האם שם המותג יישאר או שכל הכלים ימותגו בעתיד כיאנמר.

שאלנו את דני אבני מדיזל הנדסה – זכיינית יאנמר בישראל – אודות הסיכוי לראות את הכלים של ASV גם אצלנו; "אני מאמין שבשנה עד שלוש השנים הקרובות התשובה היא לא, בעיקר מכיוון שביאנמר יתעסקו עם שיפור איכות המוצר ועם התהליך ההנדסי המורכב של החלפת כל המנועים בכלים למנועי Yanmar (כיום משתמשים ב-ASV במנועי דויץ)". יאנמר מדווחת כי בשלב ראשון יימשכו השיווק והמכירות של מוצרי ASV בצפון אמריקה בלבד כאשר בשלב מאוחר יותר מתוכננת הרחבת השיווק וההפצה למדינות נוספות בעולם. "כאשר זה יקרה", אומר אבני, "נשקול בחיוב ייבוא לארץ".

מיני מעמיס אופני ASV RS-75