דור חדש למישלין Tweel


מישלין הצרפתייה ממשיכה עם פיתוח הצמיג ללא האוויר המהפכני שלה – ה-Tweel, עם השקת מהדורה חדשה ועדכנית שלו, זה עתה. מישלין השיקה את המהדורה האחרונה של ה-Tweel עבור מיני מעמיסים בתחילת 2018 ומאז מלקטת מידע ומבצעת בחינות וניסויים באופן אצמאי ובשיתוף פעולה עם לקוחות נבחרים, במטרה לייעל ולשפר את המוצר.
נזכיר בקצרה שה-Tweel נחשף לראשונה בתחילת שנות ה-2000 כגלגל המשלב חישוק וצמיג נטול פנימית ביחידה אחת, כאלטרנטיבה עמידה בפני תקרים לגלגל הקונבנציונלי ברכב רגיל לכביש, הכולל חישוק בנפרד שעליו מולבש צמיג מלא באוויר. לאחר אינספור ניסויים ובחינות הסתבר שבשל המבנה הייחודי וסיבות נוספות הקונספט לא מתאים למהירויות נסיעה גבוהות, ולכן ה-Tweel אינו מתאים (בשלב זה) להתקנה על מכוניות פרטיות, משאיות או כל רכב אחר הנע על כביש סלול במהירות גבוהה יחסית. מאידך, מסתבר שבמהירויות נמוכות יותר מהווה הקונספט הייחודי פתרון מעולה לרכבי עבודה, עם דגש על UTV (רכבי עבודה תפעוליים), טרקטורוני כיסוח ויעים אופניים/מיני מעמיסים עבורם אף פותחו גרסאות שונות, לפי הייעוד וסוג המצע עליו הכלי עובד, ואף מספר מידות.
מסתבר שכאשר נלקחת בחשבון מגבלת המהירות והגלגל המהפכני מיושם במסגרת מגבלה זו על כלים איטיים יותר, מתברר היתרון הגדול של קונספט זה, שעיקר: עמידות גבוהה ביותר, חסרת תקדים בהשוואה לגלגל רגיל – בכלל זה מגומי מלא – ובכך מאפשרת עבודה ותנועה על מצע שאף רכב עם צמיג ממולא באוויר לא יכול לנוע על גבו. כרגע מהווה הכיוון של צמ"ה קל את הכיוון העיקרי של מישלין עם פיתוח גלגלי ה-Tweel ולמעשה עיקר המאמץ כיום מתמקד בהורדת המחיר לכדי מחיר תחרותי אל מול מחיר חישוק עם צמיג, ושיווק, שכן מדובר בקונספט שאינו מוכר ומעורר חשד עבור מי שהתרגל מקדמת דנה שגלגל משמעו חישוק ועליו צמיג עם אוויר בתוכו…

הדור הבא של ה-Tweel נקרא Michelin X Tweel SSL 2 והוא מתיימר להציע שיפור מכל היבט בשימוש על יעה אופני ('בובקט' בשמו הגנרי). הכוונה היא לאורך חיים משופר, יכולת שיכוך וספיגת מהמורות טובה יותר, עמידה בעומסי הספק ומשקל גבוהים יותר. גם המחיר מתחיל להיות תחרותי יותר – מחיר ה-Michelin X Tweel SSL 2 במידה 12N16.5 נע כיום על 930-1,000$ בארה"ב, ליחידה – ויחד עם טענות מישלין לגבי אורך החיים הארוך יותר משמעותית בהשוואה לצמיג סטנדרטי, החשבון מתחיל להיות רלוונטי יותר.
במישלין מגדירים את ה-X Tweel SSL 2 החדש כ"קשוח ועמיד יותר" ביחס לדגם העכשווי. הוא תוכנן להתאים להתקנה על מגוון רחב של דגמי יעה אופני/מיני מעמיס והוא מוצע בשתי גרסאות עיקריות: AT, קרי all-terrain, המתאים לכל סוגי המצע, בכלל זה אדמה, בוץ, סלעים ומצע קשה כמו אספלט או בטון, ו-HST, קרי hard-surface, שכשמו כן הוא – מיועד לעבודה על משטחי בטון או אספלט.

הבסיס לשיפור בקשיחות ה-Tweel החדש טמון בתכנון החדש של ליבת הגלגל, קרי – החישוק. עיקר השוני הוא בחיבור ה'נבה' ליתר חלקי החישוק הנעשה כאן מכאנית באמצעות 8 ברגים במקום בהלחמה, כיחידה אחת בדגם העכשווי. בכך מתאפר תיקון או החלפת חלק של הגלגל בעת הצורך, ולא הגלגל כולו כפי שנדרש עד כה במקרה של שבר, כשל או עיוות, מה שכמובן הנו בעל היבט משמעותי מבחינת עלויות התפעול והתחזוקה. במישלין טוענים כי ה-Tweel החדש מציע אורך חיי החישורים בגלגל הפנימי ארוכים פי עשרה בהשוואה ל-Tweel היוצא. העומס המרבי המותר מעתה לכל גלגל עומד על 2.0 טון בקירוב.
בשלב זה לא ידוע על כוונה לשווק את גלגלי ה-Tweel הייחודיים גם בארץ.