קומטסו WA475-10

פרטים ראשונים: מעמיס 24 טון חדש לקומטסו

קומטסו WA475-10

קומטסו WA475-10

החטיבה האירופאית של קומטסו, קונצרן הצמ"ה השני בגודלו בעולם שבסיסו ביפן, חושפת סנונית ראשונה של דור המעמיסים הבא שלה במסגרת תערוכת הצמ"ה הגדולה BAUMA2019 שהסתיימה זה עתה בגרמניה; הדגם האמור הוא הקומטסו WA475-10 במשקל עבודה של 24 טון בקירוב, המוגדר בשלב זה עדיין כאב טיפוס, כאשר העיצוב החדש הוא רק המעטפת המכסה מגוון חידושים משמעותיים בהחלט.
למרות שבשלב זה לא מפורסמים מפרט טכני או פרטים מכאניים מלאים, מדגישים בקומטסו את הכותרת העיקרית של המעמיס החדש, והיא מערכת ההינע הייחודית המכונה HMT – קיצור של Hydraulic Mechanical Transmission אשר כשמה כן היא: מערכת העברת כוח המשלבת מנגנונים מכאניים עם הידראוליים. מדובר במערכת אשר – על פי הצהרת היצרנית – היא פרי פיתוח עצמאי שלה, המבטיחה העברת כוח יעילה יותר אל הקרקע ביחס למנועים בעלי הספק דומה המוכרים מכלים מקבילים כיום, יחד עם ירידה משמעותית בצריכת הדלק – עד 30% על פי הצהרות החברה – הודות למנוע חסכוני העומד בתקני שלב 5 האירופאיים והפועל בסל"ד קבוע מיטבי. שינויי המהירות והכוח מתבצעים באמצעות המערכת ההידראולית שספיקתה ניתנת לשליטה כאשר הכוח המניע המסופק ממנוע הדיזל נותר קבוע בכל שלב. על פי הסברי קומטסו מדובר במערכת הדומה בעקרון פעולתה למערכות הידרוסטאטיות, אך כאן ההינע הסופי הוא מכאני והמערכת ההידראולית מציעה ניצולת טובה בהרבה. בנוסף מציעה מערכת ההינע בקרת אחיזה רציפה המגבילה, בין היתר, סבסוב גלגלים מיותר ומתפקדת הלכה למעשה כמערכת עם דיפרנציאלים ננעלים, על פי הצורך, ובאופן אוטומטי. בכך מ וסבר, בין היתר, היתרון שבהעברת הכוח היעילה יותר אל הקרקע בכלי זה, בהשוואה למעמיסים סטנדרטים בני ימינו.

קומטסו WA475-10

קומטסו WA475-10

חדשה לגמרי היא גם הקבינה, אשר מהווה אף היא דוגמא ראשונה של תאי המפעיל העתידיים של קומסקו עבור המעמיסים מתוצרתה. עם רמת רעש מינימלית העומדת על 70 דציבלים בלבד באיזור ראש המפעיל, מדובר בקבינה המתיימרת להיות מהשקטות בסגמנט, והמבודדות ביותר. מבנה הנשען על 4 עמודים בלבד מאפשר שטח שמשות גדול במיוחד, נטול הפרעות המאפשר שדה ראייה מיטבי לכל הכיוונים. תורמים לכך גם עיצוב החופה האחורית ויחידת המפלט הבולטת עליה, כמו גם חופות הגלגלים המבטיחים שדה ראייה מיטבי לאחור.
גם המערכת ההידראולית והזרועות המרכיבים את מערכת ההרמה וההורדה של המעמיס תוכננו מחדש, תוך הבטחה לעוד יעילות, מהירויות הרמה והורדה גבוהות יותר, פחות צריכת אנרגיה וירידה בבלאי. זרועות ה-Z הן פרי תכנון חדש המבטיח כושר הרמה גבוה יותר, מהיר יותר ותוך צריכת פחות אנרגיה; ""יותר טון לשעה", כפי שהיא מוגדרת על ידי קומטסו.

קומטסו WA475-10

קומטסו WA475-10

בקומטסו ממשיכים גם עם ה-WA475-10 בקו המרכזי המאפיין את הציוד המכאני הנדסי שלהם, שעיקרו: פחות הספק מרבי במנוע, לטובת חיסכון בצריכת הדלק ובבלאי, ובמקביל – העברת יותר כוח ישים ומעשי אל הקרקע, בהשוואה לכלים מקבילים במשקל דומה, למרות שחלקם חזקים יותר. על פי קומסקו מובטח כך חיסכון משמעותי ללקוח בעלויות השוטפות – הן בצריכת הדלק והן בתחזוקה – טיפולים ושמנים.
בשלב זה, כאמור, מוגדר הקומטסו WA475-10 עדיין כאב טיפוס כך שטרם פורסם מועד תחילת שיווק ומכירת הגרסה הסדרתית של המעמיס. ההערכות הן כי מהלך זה יתרחש בסוף שנה זו או בתחילת השנה הבאה (2020). יבואנית קומטסו לארץ היא חברת ניו פלדמן מחיפה.

קומטסו WA475-10

קומטסו WA475-10