מחפרון Huddig Tigon

מחפרון העל הופך היברידי

מחפרון Huddig Tigon

מחפרון Huddig Tigon

אולי מעטים בארץ שמעו על המותג השבדי Huddig אך בסקנדינביה, כמו גם במדינות נוספות באירופה, מדובר בשם נרדף ל'מחפרוני-על', או כפי שהכלים האלו מכונים לא פעם: "הרולס-רוייס של המחפרונים". סקנדינביה, מסתבר, היא מקור לכמה מיצרניות המחפרונים והמערכות למחפרונים האיכותיות ביותר בשוק, ונזכיר בהקשר זה את Hydrema הדנית, ואלטרה הפינית, את Lundberg וכאמור – את Huddig השבדיות. Huddig נוסדה ב-1959 כמענה לדרישה גוברת וחוסר בשוק הסקנדינבי למחפרונים; באותה העת החלו יצרניות שונות להציע מחפרונים, כאשר מדובר היה למעשה בהתאמת מערכת זרוע וכף אל חלקו האחורי של טרקטור חקלאי.

מחפרון Huddig Tigon

מחפרון Huddig Tigon

Huddig ייצרה 75 מחפרונים מוסבים בשנתה הראשונה, בקושי עומדת בביקוש, ומהר מאוד התפרסמה בשבדיה וביתר מדינות סקנדינביה כיצרנית איכותית המציעה פתרונות איכותיים לא פחות, אמינים ויעילים. נציין שמחיר זול לא היה מהתכונות הבולטות של המוצרים של Huddig. לאחר כעשור מצאה עצמה החברה הצעירה משמשת קבלן משנה עבור חברות שונות שהציעו שעטנזים או אף כלים מוגמרים בסגמנט, וייצרה מחפרונים עבור חברות כמו ואלטרה הפינית ו-וולוו השבדית. במקביל שיווקה Huddig גם מחפרונים מוסבים תחת שמה ובאמצע שנות ה-70' הוחל בייצוא מאסיבי יותר של המחפרונים שלה, כאשר מספר העובדים בחברה כבר עלה ל-150. באותה העת היה עיקר עיסוקה של החברה בייצור מחפרונים עבור וולוו (Volvo BM 616/642) שהתבססו על טרקטורים חקלאיים של וולוו ומערכות זרוע וכף של Hymas (השבדית).

מחפרון Huddig Tigon

מחפרון Huddig Tigon

ב-1982 חוותה החברה משבר משמעותי, ממנו יצאה בסופו של דבר מחוזקת: וולוו צמצמה יותר ויותר את הזמנות העבודה מ-Huddig לטובת ייצור עצמי ומחזור המכירות ירד משמעותית. הנהלת החברה – בשיתוף העובדים – החליטה לצאת לעצמאות מחודשת והעובדים למעשה קנו את החברה באמצעות הזרמת הון, הון באמצעותו נרכשה יצרנית מערכות המחפר Hymas ויצרנית קבינות שבדית. מאז שייכת Huddig לעובדיה.

מחפרון Huddig

מחפרון Huddig עם מערכות זחלים לעבודה בתנאי קיצון

באותה העת הוחל בפיתוח מחפרון מן המסד ועד לטפחות מתוך מטרה להציע מוצר מקורי, ייחודי ואיכותי במיוחד לשוק המחפרונים הצומח בהתמדה. ב-1983 הושק ה-Huddig 960, מחפרון בקטגוריית ה-10 טון שעורר תגובות נלהבות ושם את היצרנית הזעירה על מפת המחפרונים העולמית; היה זה כלי מאסיבי במיוחד, פירקי – יחיד וראשון בסגמנט, כמובן דו-כיווני – כף מלפנים ומערכת מחפרון מאחור, כפועל יוצא – עם אפשרות לסיבוב עמדת המפעיל ועם 4 גלגלים זהים בגודלם. Huddig בחרה בקו של ייצור מוצרים איכותיים ביותר, אקסקלוסיביים, רבי יכולות וביצועים וכפועל יוצא היה כאמור מחירם גבוה, וכך הוא נותר עד היום. את ה-Huddig 960 ייצרו בקצב של 2 כלים בשבוע. רוב הייצור נעשה בעבודת יד ובקצב איטי יחסית – עד כה יוצרו בסך הכל 10,000 מחפרונים של החברה, מאז הקמתה. ב-1986 הושקה הגרסה הקלה יותר של ה-960 – ה-Huddig 760 – שהשתייך לקטגוריית ה-8.5 טון וזכה להצלחה גדולה עוד יותר במכירות, ולמעשה היה הכלי שהעניק ליצרנית את הכינוי "הרולס-רוייס של המחפרונים". מאז ועד היום גדל ההיצע בעוד מספר דגמים, בכלל זה ייחודיים דוגמת ה-1260B שיושב על מערכות זחלים ומיועד לתפקד בתנאי שטח שאף מחפרון מוכר אחר לא יכול לפעול בהם.

מחפרון Huddig

מחפרון Huddig ייעודי לתחום מסילות הברזל והרכבות

באפריל 2015 קבעה Huddig סטנדרט חדש נוסף בתחום, עם השקת ה-Huddig Tigon – המחפרון ההיברידי הראשון. מדובר היה בכלי תצוגה רעיוני (קונספט) עם כוונות ייצור בהמשך, כאשר אנשי החברה מכריזים עליו בגאווה כי "זהו הקונספט על פיו ייבנו מחפרונים בעתיד". מדובר בשילוב בין מנוע דיזל סטנדרטי לבין מנועים חשמליים, כאשר מנוע הדיזל משמש כספק כוח וההינע והפעלת המערכות השונות – כולל ההידראוליות – מבוצעים על ידי מנועים חשמליים. ב-Huddig טוענים כי בשיטה זו מוצעת למפעיל תוספת של 30% בהספק ובתפוקה, ובמקביל יורדת צריכת הדלק באופן משמעותי, כמו גם רמות הרעש ופליטת המזהמים, שכן ה'גנרטור' פועל בסל"ד קבוע ונמוך ככל הניתן.

מחפרון Huddig Tigon

מחפרון Huddig Tigon

ב-Huddig ממעטים בפרסום פרטים טכניים וביצועים לגבי ה-Tigon אך זה עתה מודיעה החברה, לאחר כשלוש שנים של פיתוח, בחינות וניסוי, כי היא הגיעה אל הסיומת האחרונה בפיתוח המחפרון ההיברידי שלה, ומספר כלים הועברו אל לקוחות נבחרים לתקופת בחינה וניסוי בתנאי אמת – לפני שיוחל בייצור הסדרתי. על פי התוכנית, עם סיום פרק הבחינה המעשית בהצלחה, יוחל בייצור – ומכירת – סדרה מצומצמת של כלים המוגדרת כ"טרום ייצור", ככל הנראה עוד במהלך שנה זו. על-פי התוכנית, יוחל ביייצור סדרתי של ה-Tigon בתחילת 2019. מן הסתם יפורסמו עד אז כל הפרטים החסרים. המותג Huddig אינו מיוצג בארץ

מחפרון Huddig Tigon

מחפרון Huddig Tigon