John Deere Fixstern Backhoe

ב.מ.וו ציוד מכני הנדסי?…

John Deere Fixstern Backhoe

John Deere Fixstern Backhoe

קשה לחשוב על חיבור מוזר יותר מאשר בין יצרנית האופנועים והמכוניות הגרמנייה ב.מ.וו לבין ענקית המיכון החקלאי האמריקאי ג'ון דיר. אבל, קונספט המחפרון העתידי שנראה כאן הוא התוצאה של חיבור שכזה, וכל שנותר הוא לנחש מה עומד מאחורי השת"פ המעניין הזה.
האיור הנראה כאן הוא של מחפרון העתיד, כפי שרואים אותו אנשי אגף הציוד מכני הנדסי בג'ון דיר אליו חברו המתכננים והמהנדסים של חברת העיצוב BMW DesignWorks השייכת לב.מ.וו. החברה הוקמה בארה"ב באופן פרטי כבר ב-1972 ועוסקת מאז בעיצוב תעשייתי במגוון תחומים: תעשיית הרכב, תעשיית הציוד ההנדסי, מעליות, מצלמות, ציוד חשמלי, ריהוט ועוד, ומאז 1995 נמצאת בבעלות ב.מ.וו. BMW DesignWorks עוסקת כיום בעיצוב תעשייתי במגוון תחומים והיא מחזיקה במשרדים בארה"ב, גרמניה וסין.
הקונספט הנראה כאן באיורים מכונה 'ג'ון דיר Fixstern Backhoe' והוא מציג את רעיון שתי החברות לגבי מראה ותצורת מחפרון העתיד, בטענה כי ניתן לתכננו יעיל וידידותי הרבה יותר מהתכנון המקובל בימינו, נקי וחסכוני יותר ונוח ובטוח יותר הן עבור המפעיל והן עבור הסובבים את הכלי באתרי העבודה.
על פי חזון אנשי הסטודיו לעיצוב של ב.מ.וו ואגף הצמ"ה בג'ון דיר יונע מחפרון העתיד באמצעות יחידת כוח היברידית, שתשלב בין מנוע חשמלי למנוע דיזל. פרטים מעבר לכך לא נמסרו, כמו היחס בין שתי יחידות הכוח, הספקים וצריכת דלק, אך המעניין בפרויקט הוא דווקא בעיצוב, מן הסתם, המציע מספר רעיונות חדשים לגבי האופן בו יש לתכנן מחפרון.
כך למשל, בסיס הגלגלים (המרחק בין הסרנים) הוא ארוך מאוד בהשוואה לתצורה המקובלת כיום בתחום; מעצבי ה-Fixstern Backhoe טוענים כי בכך מוצעת יציבות טובה יותר בזמן העבודה ובזמן הנסיעה, ובאופן כזה ניתן לתכנן מחדש את סביבת המפעיל (הקבינה) ולהציע מקום מרווח ונעים יותר לשהייה, גם לאורך זמן. מערכת תושבות ומחברים מיוחדים מחברים בין יחידת הבסיס (השלדה), יחידת הכף הקדמית, הכף האחורית והקבינה במטרה ליצור בידוד מיטבי ולהפריד ככל הניתן בין חלקי המחפרון השונים. המטרה היא למזער את הוויברציות המועברות בזמן העבודה בין חלקי הכלי השונים הן לטובת איכות חיי המפעיל והן לטובת הורדת רמות הרעש בעת העבודה וצמצום הנזק המצטבר כתוצאה מכך. תא המפעיל עצמו מבודד אף כפליים, שכן יחד עם חיבור הקבינה לשלדה באמצעות תושבות ומשככי זעזועים מחוברת יחידת הכיסא עם אמצעי ההיגוי והתפעול בנפרד את מסגרת הקבינה, במטרה ליצור בידוד נוסף. האחראים על הפרויקט טוענים כי באמצעות שינוי מכאני פשוט יחסית דוגמת זה בעיצוב, ניתן להגיע לרמות בידוד טובות פי כמה מהמוכר כיום בתחום.
ג'ון דיר Fixstern Backhoe נוסע על גלגלים מגומי מלא; מתכנני הקונספט מאמינים כי בכך מצטמצם עד לאפס סעיף התקרים והפגיעה בצמיגים באתר. ההיגוי הוא חשמלי ולכל הגלגלים במטרה להציע יכולת תמרון מיטבית לסוג כלים כזה. עוד מוסבר כי בציוד עתידי שכזה יהיה מחשוב ברמה גבוהה מהמוכר כיום, בעיקר בכל הקשור לשליטה ובקרה במערכות השונות – מה שיוביל לניצולת טובה מהמוכר כיום ובשורה התחתונה לחיסכון בצריכת הדלק, בבלאי ובעלויות התחזוקה.

John Deere Fixstern Backhoe

John Deere Fixstern Backhoe

לפרויקט המשותף 2 מטרות עיקריות, כפי שהגורמים העומדים מאחוריו – סדנת העיצוב של ב.מ.וו וג'ון דיר ציוד מכני הנדסי – מסבירים; עבור BMW DesignWorks מדובר בפרוייקט טבעי עבור תחום העיסוק של הסדנה, כאשר בהודעה לעיתונות בנושא ה- Fixstern Backhoe הם מציינים כי לעיצוב חשיבות הולכת וגדלה עבור כל מוצר, לבטח מוצר שמיועד לעבוד ולתפקד במשימות ספציפיות בהצלחה. בסדנה מאמינים כי העיצוב יחדד יותר ויותר את הבידול בין המותגים והיצרניות השונות מחד ומאידך יקבע ויכריע את השימושיות, היעילות והנוחות למשתמש של המוצר. זו גם חשיפה לא רעה, שלבטח לא תזיק למוניטין סדנת העיצוב.
עבור ג'ון דיר התמורה ברורה עוד יותר; ענקית המיכון החקלאי הנודעת ברחבי העולם בעיקר הודות לצבע הירוק המאפיין של הטרקטורים שלה, יש גם אגף ציוד מכני הנדסי אותו קברניטי הקונצרן מעוניינים להרחיב ולפתח בעתיד. הצגת מוצר עתידי כמו מחפרון, כלי צמ"ה חשוב שככל הנראה לא ייעלם מאתרי הבנייה בעתיד, ועוד יחד עם סדנת עיצוב נחשבת כמו BMW DesignWorks מרמזים כי בג'ון דיר לא הולכים לשום מקום וכי המילה האחרונה בתחום טרם נאמרה. ברור כי פרויקט כה עתידני לא יגיע לייצור בזמן הקרוב, אך לא מעט רעיונות ועיצובים המיושמים בו יכולים לזלוג אל המוצרים החדשים של ג'ון דיר, ובהחלט בעתיד הקרוב.