JCB Proximity Braking System

מהפכת הבטיחות של JCB

ג'י.סי.בי מציעה מערכת בטיחות חדשה המזהה הולכי רגל בסביבת ציוד מכני הנדסי

ג'י.סי.בי מציעה מערכת בטיחות חדשה המזהה הולכי רגל בסביבת ציוד מכני הנדסי

ג'י.סי.בי משיקה מערכת בלימה אוטומטית מבוססת-קרבה לציוד מכני הנדסי ומיכון חקלאי. מדובר במערכת מהפכנית מתקדמת ה"תופסת" פיקוד מידי המפעיל בעת הצורך, ומונעת פגיעה או תאונה. תמצית פעולתה של המערכת הינה האטה עד למצב עצירה מלאה כאשר גוף חיצוני – בכלל זה אדם עומד או הולך – נכנס אל טווח מסלול הנסיעה של הרכב, והמפעיל אינו פועל למניעת ההתנגשות, בין אם ראה את הסכנה אך לא הגיב בזמן ובין אם פספס אותה (למשל: בנסיעה לאחור).

שירות חדש בחינם: לא קונים לפני שמשווים!! לחצו על התמונה

שירות חדש בחינם: לא קונים לפני שמשווים!! לחצו על התמונה

המערכת החדשה פותחה על ידי חברת FCC Environment הבריטית בשיתוף ג'י.סי.בי ומכונה JCB Proximity Braking System. היא תוצע לראשונה על המעמיס הגדול של החברה – ג'י.סי.בי 457 כאשר הכוונה היא להרחיב את ההיצע בטווח הזמן הקרוב אל כל המעמיסים האופניים המוצעים על ידי החברה.
איך זה עובד? מערכת חיישנים המותקנים על המעמיס מכסים את כל סביבת הכלי, ב-360 מעלות. החיישנים מזהים גוף זר העומד בדרכו של המעמיס או גוף הנכנס אל תוך השטח המנוטר, קרי: בקרבה יתרה ומסוכנת לכלי. המערכת מאפשרת להגדיר מראש את טווח ה"שטח הסטרילי" בכדי לאפשר פעולה יעילה והגיונית במסגרת מגבלות הסביבה; לעבודה בשטח פתוח או במהירויות נסיעה גבוהות יותר ניתן להגדיל את השטח המכוסה, בעוד שבעבודה באתר בנייה צפוף, או בתוך רפת או דיר גדולים, למשל, ניתן לצמצם את השטח המכוסה שכן אחרת המערכת לא תחדל מ"לזהות מטרות", ובפועל לא תאפשר עבודה יעילה וזורמת. ברגע שהמערכת מזהה את הסכנה היא משמיעה צפצוף אזהרה הנשמע בתוך הקבינה והמלווה בסימון הסכנה גם באופן גרפי על הצג הדיגיטלי. במידה והמפעיל לא נקט מיד בפעולה הנדרשת מעבירה המערכת באופן אוטומטי את תיבת ההילוכים למצב סרק, מפעילה את הבלמים – עד לעצירה מוחלטת – ובסופו של הליך (היכול להימשך שניות ספורות) מעכניסה את בלם החניה לפעולה. זאת אומרת שבפועל יכול למצוא עצמו מפעיל יושב בכלי עומד במקומו, עם בלם נעול, מבלי שהבין למה וכיצד – ו"על הדרך" נמנעה תאונה, שלצערנו בסוג מפגשים שכאלו יכלה להפוך לקטלנית עבור הולך הרגל.

JCB Proximity Braking System

מערכת ה-Proximity Braking System תוצע תחילה במעמיס האופני 457

הרחבה של המערכת כוללת ויברטורים זעירים (יצרני רעידות) הניתנים להתקנה פשוטה על קסדות כל העובדים באתר, והנכנסים לפעולה ברגע שהכלי הכבד מתקרב באופן מסוכן אל הולך הרגל תוך ביצוע הרעדות קצרות. מדובר במשדרי רדיו זעירים ההופכים גלי רדיו לרעידות. גם כאן ניתן לכוון מראש את המרחק בו הויברטור מתחיל לפעול, בהתאם לאופי וסוג סביבת העבודה, ובכך מוזהר במקביל גם הולך הרגל הנמצא מחוץ לכלי. מיותר לציין את התועלת והיתרון המשמעותי של מערכת זו עבור כבדי שמיעה או חרשים.
כאמור, בשלב ראשון תוצע מערכת ה-JCB Proximity Braking System כאופציה בתשלום עבור המעמיס הגדול בהיצע היצרנית – ה-457, כאשר התוכניות הן להרחיב את השימוש בה בעתיד הקרוב גם עבור יתר המעמיסים האופניים של ג'י.סי.בי. לא מן הנמנע שמערכת מותאמת תוצע בציוד נוסף של היצרנית בהמשך, וברור כי יצרניות נוספות יגיבו עם פיתוחים משלהם כאופציה למערכת הבהחלט חשובה ומעניינת של ג'י.סי.בי. יבואנית JCB לארץ היא חברת קומסקו.