מנוף נייד Zoomlion

Terex לבעלות סינית?

מנופי נמל מתוצרת טרקס

מנופי נמל מתוצרת טרקס


מזה מספר חודשים מתנהל מו"מ חשאי וחשאי למחצה בדבר הצעת רכש שזומליון הסינית (Zoomlion) העבירה לטרקס האמריקאית (Terex). זומליון היא יצרנית הצמ"ה השנייה בגודלה בסין (אחרי SANY הממוקמת בפסגה) והשישית בגודלה בעולם, כאשר כל הסימנים מראים כי מדובר בכוח העולה במהירות והופך לאחד הגדולים והחזקים בעולם הציוד הכבד, עם יעדים שאפתניים בהחלט. טרקס האמריקאית ממוקמת במקום השמיני מבין יצרניות ציוד מכני הנדסי בעולם ובמקום השני מבין היצרניות האמריקאיות – אחרי קטרפילר, כמובן, המדורגת ראשונה הן בארה"ב והן בעולם כולו.
זומליון מעוניינת בעיקר באגף המנופים בטרקס, מאחר ובתחום זה נחשבת טרקס למומחית בעלת שם ומה שגרוע במיוחד עבור הסינים: היא במו"מ ממושך בדבר איחוד עם ענקית המנופים הפינית Konecranes. איחוד שכזה היה הופך את טרקס ו-Konecranes לענק מנופים עולמי, מה שהיה עלול לחסום באופן משמעותי את תוכניות הצמיחה והייעול של זומליון.
מנוף נייד Zoomlion

Zoomlion היא יצרנית הצמ"ה השנייה בגודלה בסין והשישית בגודלה בעולם. רכישת טרקס, אם תצא לפועל, יקפיץ אותה מיקום או שניים לפחות כלפי מעלה


לפני מספר ימים הפכה ההצעה לרשמית כאשר זומליון העבירה הצעת רכש לטרקס לפי כ-30$ למניה, מה שמשקף שווי שוק של כ-3.3 מיליארד דולר לטרקס, במזומן. שמועות בענף טוענות כי מדובר במהלך חוסם להסכמה על ניסיונות האיחוד בין טרקס ובין Konecranes, נסיונות שבמידה ויצלחו ייצרו ענקית מנופים שתעבור את 10 מיליארד הדולר מכירות בשנה ובעלת שווי שוק של לפחות 5.7 מיליארד דולר.
הצעתה של זומליון תלויה כעת בעיקר באישור הרשויות בארה"ב, שכן טרקס מוגדרת כיצרנית חיונית ברמה הלאומית, בעיקר בשל היותה ספקית מובילה של מנופי נמל ךנמלי ארה"ב, בכלל זה צבאיים, והיותה מעורבת באינספור עסקאות אספקה ומכירת ציוד עם ממשלת וצבא ארה"ב. מצב זה הופך את החברה למעין "נכס אסטרטגי" שכל שינוי בבעלות דורש אישור הרשויות.
ככל הנראה נדע תוך מספר שבועות, לכאן או לכאן, כיצד תתפתח פרשת רכש מעניינת זו.
Zoomlion הסינית מיוצגת בארץ על ידי חברת 'מנופי זומליון' הממוקמת באור יהודה, והמציעה בשלב זה רק את מנופי העגורן והצריח של היצרנית. טרקס מיובאת על ידי חברת קומסקו הממוקמת בפארק התעשייה מצפה ספיר, הסמוך לצור יגאל/כוכב יאיר, המיבאת את רוב היצע הציוד מכני הנדסי של היצרנית.