סיכום מכירות מחפרונים ב-2018

JCB 3CX 70th anniversary

אין חדש תחת השמש… ג'י.סי.בי. 3CX הוא המחפרון הנמכר ביותר בישראל ב-2018 – בפער עצום, למרות ירידה במכירות בפרט, בשוק שחווה ירידות בכלל במהלך 2018

תחילת שנה היא תמיד סיכום השנה שחלפה, וכך הגענו גם אצלנו באתר Machinerynews לזמן סיכומים ובחינת ביצועי היבואניות השונות בתחומי הצמ"ה השונים. כמקובל חילקנו את סיכום מכירות הצמ"ה בישראל בהתייחס לשנה החולפת – 2018 במקרה דנן – על פי קטגוריות ציוד; חלוקה זו נועדה לבדל בין סוגי הצמ"ה, השווקים, אופי השימוש והלקוחות השונים בכל סגמנט, הן בכדי לציין את ביצועי כל יבואן ומותג, לטוב ולרע, ועוד יותר מכך – לקבל תמונה המספרת דרך המספרים מה קרה בשוק, כיצד התפתחה – או קטנה – הקטגוריה, אילו כלים העדפתם, מי היו רבי המכר ומי נעלם או צנח. המחפרון נחשב בישראל לכלי צמ"ה פופולרי ורב תפוצה, ומהנמכרים ביותר מדי שנה בקרב ציוד הצמ"ה הבינוני בגודלו.
יש להדגיש כי סיכום המכירות כאן מתייחס לדו"ח הרשמי המוצא על ידי אגוד לשכות המסחר בישראל, ואינו מתייחס להצהרות היבואניות, שלעיתים שונות מהנתונים בדו"ח, בין היתר בשל שיטות רישום שונות או מסיבות שונות אחרות. במטרה להציג נתונים שווים לכולם, נאלצנו להסתמך על הדו"ח הרשמי בלבד לצורך עריכת הכתבה.
סיכום מכירות המחפרונים בישראל ב-2018 מלמד לפני הכל על צניחה, לא פחות; מסך מכירות של 656 כלים חדשים ב-2017 מסתכמות סך מכירות המחפרונים בישראל ב-2018 ב-504 כלים בלבד. מדובר בצניחה של כ-27% במספר המחפרונים החדשים שנמסרו ללקוחות השנה!

עיון במספרים מלמד כי אכן חלות תמורות בשוק – אבל הן מתייחסות בעיקר מהמיקום השני בטבלה ומטה. המותג המזוהה בישראל באופן מובהק וללא עוררין עם המונח "מחפרון" – JCB – ממשיך לזהור ככוכב בודד בפסגה, למרות שגם הוא חווה ירידה משמעותית במכירות של קרוב ל-16% – מ-371 כלים אותם מכר ב-2017 לסך של 312 כלים בשנה החולפת. עדיין ישראל היא שוק מחפרונים של מותג אחד, ולמען הדיוק – של דגם אחד: JCB 3CX, ממנו לבדו נמכרו 284 כלים (כאשר גם כאן נרשמה ירידה של כ-15.5% במכירות)! הישג מתמשך זה, כבר שנים, הוא כמעט ללא אח ורע בשוק הישראלי – בכל תחום, ואין אלא להסיר את הכובע בפני אנשי קומסקו, היבואנית, ו/או בפני המותג עצמו, שלמעשה ממשיך מסורת מפוארת בתחום המחפרונים (כולל המצאתו…) עד עצם היום הזה.

מחפרון קטרפילר 432F2

קטרפילר ממשיך למלא את המקום השני בדירוג מסירות המחפרונים בישראל, תוך המשך מגמת הירידה. גם יבואנית המותג זוקפת את רוב רובן של המכירות לדגם אחד: קטרפילר 432F2

זוקו שילובים, יבואנית קטרפילר בישראל, ממוקמת אמנם שנייה בדירוג, גם זאת באופן מסורתי אצלנו, אך בפער עצום, והיא ממשיכה מגמה עקבית של ירידה במכירות המחפרונים מתוצרת קטרפילר בישראל עם סך מכירות של 101 כלים ב-2018; ב-2017 נמכרו 109 מחפרוני קטרפילר וב-2016 היו אלו עוד 123 מחפרונים חדשים שנמסרו ללקוחות קטרפילר. יש לציין שהמונח "מחפרון קטרפילר" התייחס ב-2018 לדגם אחד בעיקר – קטרפילר 432F2, ממנו לבדו נמסרו 98 כלים – מתוך הסך של 101 מחפרוני קטרפילר שנמכרו. מגמה זו קיימת, כאמור, גם אצל JCB, אלא ששם המספרים שונים לגמרי…

הידרומק 102B הוא הדגם הנמכר והמצליח ביותר של המותג התורכי אצלנו, אך גם הוא מציג ירידה עקבית במכירות בישראל

הידרומק 102B הוא הדגם הנמכר והמצליח ביותר של המותג התורכי אצלנו, אך גם הוא מציג ירידה עקבית במכירות בישראל

גם המותג התורכי הידרומק (מיובא על ידי 'אמקול') הממוקם שלישי בשוק אצלנו הולך ודועך בנתוני המכירות בישראל. אם עוד נראה היה בשנה החולפת שמדובר במותג בעל פוטנציאל ממשי לגדול ולצמוח בשוק שלנו, אזי מגיע נתון המסירות ל-2018 ומסיים את פרץ האופטימיות; בסה"כ מסרו אנשי אמקול 51 מחפרונים מתוצרת הידרומק ב-2018 – וזאת בהשוואה ל-83 מחפרונים ב-2017 ו-103 מחפרונים אותם עוד מסרו ב-2016. מדובר בירידה של למעלה מ-19% במכירות ב-2018 בהשוואה ל-2017. נכון לעכשיו, הכיוון והמגמות ברורות למדי.

המותג קייס, המיובא על ידי קרסו מאז 2016, יכול בהחלט להירשם כאכזבת השנה, בעיקר לנוכח הציפיות הגבוהות ומגמת התנופה עמו החל מותג זה דרכו בארץ. אם ב-2017 ראינו זינוק מרשים במכירות מחפרוני קייס אצלנו – מותג ישן-חדש בארץ עם יבואן חדש – עת נמכרו 46 מחפרונים חדשים, רובם ככולם מדגם קייס 580ST – הרי שהשנה האחרונה מסתכמת בנפילה של ממש, עם מסירת 19 מחפרוני קייס חדשים בלבד. מדובר בירידה של כמעט 60%!

שוקלים רכישת מחפרון ב-2019? כנסו כאן בלחיצה אל הקטלוג ומנגנון ההשוואה הייחודי שלנו; לא קונים לפני שמשווים! השירות בחינם

נסיונות מצד יבואניות נוספות לנגוס בעוגת המחפרונים בישראל לא צולחים לעת עתה, כאשר מותגים כמו MST התורכי (מיובא על ידי 'אפקו') ו-ECM ויורוקומק האיטלקיים (מיובאים על ידי חברת 'פרפקט פרטס') מציגים נתוני מכירות אפסיים בכלל, וצניחה בהשוואה לנתוני השנה/ים הקודמות בפרט; מכירות מחפרוני MST צנחו מ-43 כלים חדשים שנמסרו ללקוחות ב-2017 לכדי 9 כלים בלבד ב-2018; ECM ויורוקומק מכרו כל אחד כלי אחד ב-2018 ולמעשה קשה להגדירם כשחקן משמעותי בשוק שלנו כיום. מותגים חדשים שניסו כוכם אצלנו, דוגמת וניירי ו-PALAZZANI נעלמו מהשוק, לפחות על פי נתוני המסירות הרשמיים.

סיכום מכירות מחפרונים לשנת 2018 מלמד עובדה ברורה שעיקרה: ישראל היא עדיין שוק של מותג אחד – JCB, ולמען הדיוק – של דגם אחד: ג'י.סי.בי 3CX. בשלב זה אין סימנים באופק שהעדפה זו עומדת להשתנות

 

מכירות מחפרונים ב-2018 לפי מותגים:
(בסוגריים נתוני 2017)

1. 312 כלים: JCB (היו 371)
2. 101 כלים: קטרפילר (היו 108)
3. 51 כלים: הידרומק (היו 83)
4. 24 כלים: JCB 1CX (היו 30)
5. 19 כלים: קייס (היו 46)
6. 9 כלים: MST (היו 43)
7. כלי אחד: ECM ויורוקומק
סה"כ: 504 כלים (656)

 

מכירות מחפרונים ב-2018 לפי דגמים:
(בסוגריים נתוני 2017)
1. 284 כלים: JCB 3CX (היו 336)
2. 98 כלים: קטרפילר 432F2 (היו 99)
3. 51 כלים: הידרומק 102B (היו 83)
4. 24 כלים: JCB 1CX (היו 30)
5. 19 כלים: קייס 580ST (היו 46)
6. 10 כלים: הידרומק 102 B Alpha (לא נמכר ב-2017)

ט.ל.ח