מעמיסים קומפקטיים – עתידם לפניהם


עתידם של המעמיסים האופניים הקומפקטיים עוד לפניהם; כך לפחות מסיקים אנשי מכון המחקר הבריטי Future Market Insights שפרסמו את תחזית צמיחת לסגמנט זה לעשור הקרוב. תחת ההגדרה 'מעמיסים קומפקטיים' נכללים יעים אופניים וזחליים ('בובקט' בשמם הגנרי), מעמיסים ('שופלים') קומפקטיים ומחפרונים.
על פי תחזית האנליסטים של Future Market Insights יזנקו נתוני המכירות בסגמנטים השונים מהם מורכב שוק המעמיסים הקומפקטיים בעולם מ-9.6 מיליארד דולר ב-2017 לכדי 13.3 מיליארד דולר ב-2027 – בכ-28% בעשור, כ-2.8% בממוצע מדי שנה.
בחלוקה לפי שווקים, הרוב המוחלט של המעמיסים הקומפקטיים השונים – 7.2 מיליארד דולר – נמכרים לתחומי הבניין, התשתיות, התעשייה והפיתוח. מתוך סך מכירות המעמיסים הקומפקטיים ב-2017, כ-2.4 מיליארד מהם נמכרו למגזרי החקלאות, הגינון והיערנות, כאשר עד 2027 צפוי נתון זה לקבוע את העלייה הגדולה בשוק, עם תחזית לטפס לכדי 3.2 מיליארד דולר מכירות – עלייה של 3.1%.

חלוקה לקטגוריות הדגמים חוזה כי שוק היעים הזחליים, שעמד ב-2017 על 2.8 מיליארד דולר, צפוי לעלות לכדי 4.2 מיליארד דולר במכירות עד 2027 – עלייה של 4.0%. זהו התחום ה'חם' ביותר בקטגוריה, הכוללת כאמור גם מחפרונים, שופלים קומפקטיים ויעים אופניים. המעניין הוא שבשוק הישראלי מהווים כלים אלו (זחליים) אחוז קטן מסך המכירות בקטגוריה, ובעיקר בשל עלויות התחזוקה והבלאי הגבוהות יותר, כלים זחליים פופולריים פחות אצלנו.
אנשי מכון המחקר מסבירים את הגידול הצפוי בקטגוריות כלים אלו בעיקר בגידול המרשים והמתמיד במדינות השונות במיזמי בנייה ותשתיות – גידול שצפוי רק לגבור בשנים הקרובות. בנוסף, הכלים עצמם הופכים אטרקטיביים ומשתלמים יותר ויותר, בעיקר הודות לעלייה המתמדת בביצועים, ביכולות, באמינות ובשכלול המערכות השונות שבהם. מעמיסים קומפקטיים רבים מהווים כיום למעשה נושאי כלים מגוונים – הרבה מעבר למכונה עם כף בלבד. היכולות ההידראוליות הגואות, החשמליות והממוחשבות מאפשרות עבודה עם ציוד מורכב, משוכלל, כבד וגדול ויעיל בהרבה מאי פעם, מה שמעניק ערך מוסף גבוה לסוג כלים זה.

במכון Future Market Insights מסבירים כי כבסיס להערכותיהם ותחזיותיהם נמדדו נתונים רבים הן בתעשיות הספציפיות, הן אצל היצרניות והן במדינות השונות. בין היתר שכללו תקציבי פיתוח וחלקם מסך השקעות המדינות השונות, השקעות בפרויקטים חדשים ותוכניות להשקיע בפיתוח ותשתיות, השקעות בנדל"ן, מגמות במגזרים עסקיים שונים, הכנסות המדינות ועוד.