וולוו Zeux

העתיד על-פי וולוו, לגו ו…כמה ילדים נבונים (וידאו)

וולוו Zeux

וולוו Zeux

ה-ZEUX של וולוו יכול היה להיות עוד קונספט עתידני דמיוני של צמ"ה עתידי – במקרה זה: מעמיס אופני אוטונומי. אבל הוא לא. מדובר על הרבה מעבר לעוד קונספט, ובטח יותר מעוד צעצוע להרכבה עבור ילדים שוחרי טכנולוגיה.
מה שהחל בשיחה חברית בין מעצבים אחראיים בוולוו-צמ"ה ובלגו על הציוד הכבד וצעצועי ה-Lego Technic, בהתאמה, הוליד אתגר משותף שהפך לסוג של ניסוי מרתק, עד כדי כך שבשתי החברות טוענים כי ייתכן בהחלט שזו דרך נכונה ויעילה לתכנן ציוד עתידני סופר מתקדם.
רולנד שילינג, המעצב הראשי בוולוו-צמ"ה נפגש לצהריים עם אנדרו וודמן, המעצב הראשי של לגו, לדון על מיזם משותף. הם דיברו על תכנון קונספט עתידי של מעמיס אופני אוטונומי בו רצו שני המעצבים לשתף האחד את השני במטרה להגיע למוצר מוגמר המקובל על שניהם, שמחד ישקף את עתיד המעמיסים האופניים על פי וולוו, ומאידך יימכר כצעצוע מתוחכם להרכבה על ידי לגו. לאט לאט גלש הדיון לרבדים עמוקים יותר, כאשר לשני הצדדים ברור היה שלא מדובר בעוד צעצוע, אלא במשהו שבאמת משקף את תובנות והערכות שתי החברות המתקדמות לנושא: כך באמת אנו רואים את מעמיס העתיד.

וולוו Zeux (לגו)

וולוו Zeux (לגו)

ההברקה הבלתי צפויה הגיעה מכיוון אנשי לגו, שהציעו לצרף אל צוות המתכננים קבוצת ילדים. הרי בסופו של דבר זהו קהל היעד הסופי של המוצר, שבתורו – להזכיר לכולנו – הוא צעצוע להרכבה שנמכר ילדים… כפי שהסתבר, ילדים רואים דברים שמבוגרים לא תמיד רואים, והרעיונות שלהם הם לרוב טהורים ונקיים מכל שיקול זר, וכפי שמסתבר – לא פעם חכמים בהחלט. כאשר הקונספט החל להבשיל ולקבל כיוון, הובן כי מדובר במעמיס אופני אוטונומי, חשמלי נטען, שידע לבצע משימות רבות ומגוונות ברמת דיוק וביעילות חסרות תקדים. מכאן נובע העיצוב החריג של הכלי, והין היתר החלק המעופף שלו – הרחפן המהווה זוג עיניים נוסף והנמצא מעל לכלי כמשגיח, מנחה ומלווה בעת העבודה. בכך נפתרה באחת בעיית קישור בין הכלי לסביבה על הקרקע, כאשר את מיקומו – כמו גם את טוואי השטח, המכשולים והסכנות – מקבל המחשב במעמיס מהרחפן שבאוויר. אנשי וולוו ולגו מספרים כקוריוז בסיפוק כי כאשר בלגו הציעו להוסיף מאין מצלמה על מוט פרקי שתשמש כעין לכלי, הציעו הוולוו לוותר על יכולת המצלמה לנוע עם המוט לכל כיוון אליו היא מביטה, מאחר ואין בכך צורך. הילדים שהשתתפו בצוות הרעיוני טענו טענה פשוטה שהתקבלה מיד: "אם ה"עין" של המכונה לא תנוע – איך נדע לאן היא מסתכלת? איך נבין היא רואה אותי או לא"?… כמה פשוט כך נכון, והמצלמה על המוט הטלסקופי נשארה. זאת ועוד: בוולוו טוענים כי הרעיון הפשוט של הילדים ראוי ליישום גם בשטח, ובעתיד הלא רחוק מדי, שכן הדגשת ה"עין" של הרכב האוטונומי מעולם לא היתה בגדר שיקול או רעיון חשוב, ובזכות תובנות הילדים קפץ לעיני כל ההיגיון הבריא שמאחורי הרעיון, ובציוד אוטונומי עתידי של וולוו בהחלט מתכוונים לחשוב כיצד ליישם את הרעיון שלכלי עין – בולטת, שקל לראותה – במטרה להוות אלמנט בטיחותי לנמצאים בסביבתו של הכלי.

וולוו Zeux (לגו)

וולוו Zeux (לגו)

ולגבי הקונספט עצמו; וולוו ZEUX הוא מעמיס אופני שאינו פירקי אך עם היגוי כפול, במשקל עבודה של 13 טון. אורכו – לו היה קיים במציאות – הוא 6.1 מ', רוחבו 2.5 מ' וגובהו 2.3 מ'. הוא מסוגל להניף עם הכף 5.0 טון, כאשר נפח הכף הסטנדרטי הוא 3.0 מ"ק. לכלי בסה"כ 6 מנועים חשמליים: 4 להינע (אחד לכל גלגל) ושניים לתפעול הכף והזרועות. בסה"כ עומדת עוצמת המנועים הכוללת על 160 קילו-ואט, שהם שווי ערך לכ-218 כ"ס. הכלי נטען משקע סטנדרטי ומסוכל לפעול בין 3 ל-5 שעות ברצף עד שתידרש טעינה מחדש, תלוי בסוג העבודה.
הקונספט ZEUX של לגו טכניק ישווק החל מאוגוסט הקרוב. מחיר עוד לא ידוע. מלגו ומוולוו נמסר כי ה-ZEUX הוא הראשון מבין המיזמים המשותפים לוולוו וללגו – ולקבוצת ילדים… – אשר יולידו רעיונות עתידיים נוספים בהמשך. יהיה מעניין לעקוב.