רחפנים בשירות Komatsu (וידאו)


ענקית הצמ"ה היפנית קומטסו (Komatsu) מודיעה על שיתוף פעולה טכנולוגי עם מומחית הרחפנים וטכנולוגיות המיפוי האווירי האמריקאית Skycatch ומומחית בייצור הרחפנים הסינית DJI, במסגרתו הוזמנו 1,000 רחפנים ראשונים על ידי קומטסו. אלו ישמשו כחלק מחבילות הטכנולוגיה המתקדמת שקומטסו תציע ללקוחותיה, תחת השם Komatsu Smart Construction, והנן חלק אינטגראלי מצי של ציוד כבד ונועדו להקל את השליטה, רמות הדיוק, ניהול צי הכלים ועוד על ידי הלקוחות. 1,000 הרחפנים הראשונים של קומטסו כבר עושים דרכם אל לקוחות ראשונים, כחלק ממהלך החדרה מדוד ומבוקר. הכוונה היא להגיע במהירות האפשרית לסיום כל הבדיקות והבחינות במטרה להתחיל ולשווק את הרחפנים הייחודיים באמצעות כל סוכני קומטסו בעולם.
יש לציין כי קטרפילר, המתחרה הגדולה של קומטסו, הודיעה על השקעה בחברת הזנק אמריקאית המתמחה בייצור רחפנים כבר בתחילת 2017, אך עד כה טרם הבשילה רכישה זו לכדי ציוד פועל המוצע ללקוחותיה או בהיצע רחפנים הניתן לרכישה. מבחינה זו מהווה הרחפן הסדרתי המוצע ללקוחות החברה מוצר מוגמר, ויתרון בהשוואה להיצע של המתחרה האמריקאית.

הרחפנים של קומטסו ייוצרו על ידי DJI ויצוידו בטכנולוגיה מתקדמת שפותחה על ידי Skycatch בשיתוף ובהתאם למפרט של קומטסו. רחפנים אלו מצויידים בטכנולוגיות העדכניות ביותר של התמצאות במרחב, זיהוי תנועות, אנשים, כלי רכב ועבודה ואף יכולת הבדלה וזיהוי של חומרים שונים על הקרקע. מגוון איסוף וניתור הנתונים באמצעותם הוא רחב ביותר, וניתן באמצעותם לשלוט ולתזמן בין כמות גדולה של כלי עבודה שונים, כלי רכב, שינוע חומרים, התרעות על סכנות או מכשולים ועוד. בנוסף מסוגלים רחפנים אלו לייצר תמונת 3D מדוייקת של פני השטח, כולל שינויים ועדכונים בשידור חי, ולהעבירן למחשב, טלפון נייד, טאבלט או כל מאגר מידע אחר – לפי דרישות הלקוח. הרחפנים מסוגלים לפעול עצמאית לגמרי, ללא צורך התערבות או שליטה אנושית, לאחר הגדרת המשימה ותיחום השטח בו יש לבצעה.
השימוש ברחפנים מתקדמים מוצע על ידי קומטסו הן עבור קבלנים ומפעילי ציוד כבד קונבנציונלי, והן עבור אתרי עבודה גדולים דוגמת מכרות או מחצבות, בהם פועלים (גם) כלים אוטונומיים, ללא מפעיל, ובכך לייעל ולשפר את השליטה בהם. בין השאר יכולים רחפנים אלו לעזור לציוד כבד לבצע משימות יישור, פילוס או כל פעולה מדוייקת אחרת ברמת דיוק גבוהה מעד כה, וללא הצורך בציוד מדידה מורכב, יקר ומסורבל. מיותר לציין יתרונות בשימוש ברחפנים באיזורים מסוכנים לשהייה על ידי בני אנוש, דוגמת אתרים עם סכנת מפולות, איזורי אסון, שטחים קשים לניוד ולתנועה וכיו"ב.

שיקאשי שיקה, מנהל חטיבת Smart Construction בקומטסו מדגשי כי הרחפן החדש אותו קומטסו מציעה מעתה הוא לא רק המתקדם והיעיל בשוק, אלא גם הפשוט והקל ביותר לתפעול, בעיקר בשל היותו אוטונומי ומתוכנת לפעול עצמאית לגמרי למשך זמן בלתי מוגבל; בין היתר מסוגל הרחפן לחזור אל ה"בסיס" ממנו שוגר, להתחבר למטען ולצאת שוב למשימותיו לאחר סיום ההטענה.
קומטסו אינה מיוצגת בארץ.