הפסקת ייצור מחפרונים ומפלסות בוולוו!

Volvo BL70B

Volvo BL70B

טלטלה בעולם הציוד הכבד. וולוו ציוד כבד (Volvo CE) הודיעה על יציאתה מתחום המחפרונים והמפלסות (גריידרים)!
בהודעה לעיתונות דווח על הפסקת הפיתוח והייצור של מחפרונים ומפלסות על ידי וולבו והממותגות תחת הלוגו של השבדים, וכי מעתה ייוצרו מחפרונים ומפלסות רק על ידי שותפתה הסינית של וולוו – SDLG. זו האחרונה נרכשה על ידי וולוו ב-2006 כבסיס לפעולה בסין ובשווקים נוספים, וחלק מהידע הנצבר של וולוו הועבר לסינים מאז, המייצרים תחת המותג SDLG מגוון רחב מאוד של ציוד מכני הנדסי.

Volvo G946C T4F

Volvo G946C T4F

למעשה מדובר באחד הצעדים העסקיים המשמעותיים של וולוו ציוד כבד והוא מושווה לרכישת SDLG בשעתו, עם קבלת ההחלטה להיכנס ולהשקיע בשוק הסיני. בוולוו מסבירים כי "מחלקות המחפרונים והמפלסות הציגו נתוני מכירות נמוכים מדי, וכי המאבק בסגמנט הפרימיום אליו פנינו בקטגוריות דנן לא הצדיק את המאמץ". בוולוו הציעו הן מחפרונים והן מפלסות שצוידו בטכנולוגיה מתקדמת ויוצרו בעלות גבוהה יחסית כתשובה למותגים מובילים, בראשם JCB וקטרפילר. "קיבלנו החלטה לצאת מתחום הפרימיום של המחפרונים והמפלסות ולהתמקד בהמשך הרחבת ההשקעות ב-SDLG המייצרת מוצרים זולים יותר הן לפיתוח ולייצור, והן במחיר הרכישה שלהם", נאמר עוד בהודעה.

מפלסת SDLG G9190

מפלסת SDLG G9190

בתוך כך נקלעה וולוו ציוד כבד לתקופה של גידול מתמיד במכירות מחפרונים ומפלסות זולים ופשוטות יותר בשווקים רבים בעולם – על חשבון מוצרי הפרימיום בסגמנטים אלו, מה שחיזק והאיץ את קבלת ההחלטה. במקביל מסכמת וולוו את שנת 2014 עם ירידה במכירות הצמ"ה הן בשוק הסיני והן בשוק האירופאי. "על המומנטום החיובי בשוק האמריקאי מעיבה הירידה במכירות באירופה ובסין" צוטט בהודעה מרטין וייסבורג, יו"ר Volvo CE. "אנו צופים המשך מגמת הירידה במכירות בסגמנטים אלו בסין לפחות עד סוף 2015".

מודעת פרסומת של מחפרון SDLG B877-S

מודעת פרסומת של מחפרון SDLG B877-S

הפסקת ייצור המפלסות בוולוו – שרק לאחרונה השיקה את סדרה C החדשה – מעידה כי ככל הנראה קבלת ההחלטה בוולוו הגיעה בחופזה ובאופן דרמטי במטה החברה, שכן השקעה בליין חדש של ציוד הנה החלטה ארוכת טווח שהוצאות גדולות בצידה. החברה נמצאת בתהליך רענון וארגון מחדש, ונזכיר כי לפני שנה בדיוק הודיעה וולוו על רכישת חטיבת המשאיות הפירקיות של טרקס.

Volvo G940C T4F

Volvo G940C T4F

כתוצאה מהמהלך יפוטרו ככל הנראה כ-1,000 עובדי וולוו ברחבי העולם; וולוו CE ייצרה עד כה את המפלסות שלה בארה"ב ובברזיל, ואת המחפרונים שלה בפולין. ההחלטה להפסיק לייצר מחפרונים ומפלסות מהווה חלק מרה-ארגון בוולוו ציוד כבד, במסגרתו נבחנים כל המוצרים המיוצרים על ידה, במטרה לבחון את כדאיות הייצור והמשך הפיתוח. בהחלט ייתכן כי לא מדובר בסוף פסוק.

מחפשים מחפרון? לא קונים לפני שמשווים! לחצו על התמונה

מחפשים מחפרון? לא קונים לפני שמשווים! לחצו על התמונה

בוולוו נכנסו לצעדי התייעלות מקיפים שמטרתם להביא לירידה דרמטית בהוצאות עד לסוף 2016, עם יעד לחסוך 475 מיליון דולר עד אז. בהודעה לעיתונות לא מפרטים בוולוו על אופי המהלך של "העברת ייצור המפלסות והמחפרונים ל-SDLG הסינית", אילו טכנולוגיות ומערכות תעבורנה לטובת הייצור בסין ומהן התוכניות הרחוקות יותר של SDLG בתחום, בתוך כך – ייצוא למדינות מערביות של מפלסות ומחפרונים.
בוולוו עוסקים בייצור מפלסות מאז 1924. למען הדיוק מדובר בחברה שבדית בשם Bolinder-Munktell שהתמחתה בכך ונרכשה על ידי וולוו (בהמשך נרכשו עוד מספר חברות מתמחות), אך ייצרה מפלסות עד שנות ה-40, לאחר שבאירופה עברו יותר ויותר לסלילת כבישים מבטון במקום מאספלט. וולוו הציגה שוב ליין מלא של מפלסות ב-1997.

מפלסת Munktell C1 מ-1940

מפלסת Munktell C1 מ-1940

וולוו מייצרת מחפרונים מאז 1965 כאשר כבסיס נלקחו טרקטורים חקלאיים מתוצרת עצמית – תחום בו עסקה וולוו בשעתו – וחברה חיצונית (אף היא שבדית) הסבה אותם למחפרונים, שכמובן נצבעו בצהוב. ב-2012 הושקה – בהשקעה גדולה – סדרה B העדכנית, שהתמודדה בסגמנט מחפרוני הפרימיום, וכאמור לא ממש עמדה בציפיות.
פנינו לעמוס ברהמס, מנהל אגף הצמ"ה בחברת 'מאיר' המייבאת את וולבו לארץ. "וולוו העולמית קיבלה החלטה להעביר את ייצור המחפרונים והמפלסות לסין, ואנו נערכים לכך" הוא מסביר. "כל הכלים הרלוונטיים שנמכרו בארץ ימשיכו לקבל שירות בהתאם למחויבות ולאחריות. לא תהיה בעיית חלפים. ברגע שהמוצרים של SDLG הסינית יעמדו בתקינה אירופאית – נשקול ייבואם גם לארץ".