משאית מכרות קטרפילר אוטונומית במכרה Brucutu בברזיל

מכרה ללא יד אדם

מכרה Brucutu בברזיל

מכרה Brucutu בברזיל

מכרה ענק באיזור Minas Gerais שבברזיל, הנמצא בבעלות חברת Vale המקומית – חברת כריית הברזל הגדולה בעולם – יעבור להתנהל ללא מגע יד אדם בתחילת 2019. המכרה – Brucutu שמו – ישלים מעבר מציוד כבד המופעל על ידי מפעילים בשר ודם, לציוד אוטונומי לחלוטין, קרי: שיסע, יחזור, יעמיס ויפרוק את המחצבים באופן עצמאי, ואפילו יגיע לתדלוק או לטיפולים בכוחות עצמו.
עם המעבר לשימוש בצמ"ה אוטונומי יהפוך המכרה של חברת Vale לראשון מסוגו בעולם, ומן הסתם גם לגדול מסוגו. כיום עובדות במכרה 7 משאיות קטרפילר 793F (כושר נשיאה 240 טון) שהוסבו לניהוג אוטונומי, כאשר במהלך השבועות הקרובים יטפס מספר זה לכדי 13 משאיות. שבע המשאיות הנמצאות זה מכבר במכרה היו חלק מניסוי ובחינת השימוש בציוד כבד אוטונומי, והצלחת הניסוי – כמובן עם עליית רמת הבטיחות, היעילות והחיסכון המלווים אותו – הובילה את הנהלת המכרה להעביר את כל צי המשאיות שלה למשאיות אוטונומיות. בין היתר הוביל השימוש במשאיות האוטונומיות עד כה במכרה לעליית התפוקה בלא פחות מ-26% לפרק זמן נתון. על פי הודעת החברה המפעילה את המכרה נמדדה למשאיות האוטונומיות ירידה של למעלה מ-10% בצריכת הדלק ביחס למשאיות הקודמות, שהופעלו על ידי בני אדם ובנוסף ירדה עלות התחזוקה (בעיקר בלאי צמיגים) ב-10% נוספים ביחס לנתונים הקודמים. בלאי הצמיגיים לבדם – שכל אחד עולה כ-40,000$… – קטן בלא פחות מ-25%. על פי הערכות מנהלי הפרויקט ניתן להוסיף על החיסכון שכבר הוכח גם הארכת חיי הציוד בלפחות 15%. קל להבין שמספרים אלו שכנעו את קרניטי המכרה לעבור במלוא העוצמה לשימוש במשאיות אוטונומיות.

משאית מכרות קטרפילר אוטונומית במכרה Brucutu בברזיל

משאית מכרות קטרפילר אוטונומית במכרה Brucutu בברזיל

מחברת Vale נמסר כי התאמת, בחינת והניסוי של המשאיות האוטונומיות החל כבר לפני 6 שנים ובסה"כ דרש השקעה של לא פחות מ-62 מיליון דולר. הבחינה נעשתה בשיתוף כל הספקים המעורבים במיזם – החל מהנהלת המכרה, עבור בקטרפילר ועד לספקיות מערכות שליטה ובקרה מתקדמות ממוחשבות.
13 משאיות הקטרפילר האוטונומיות שייכנסו לעבודה מלאה במכרה בתחילת 2019 (אל ה-7 הקיימות תצטרפנה 6 נוספות) תפוקחנה באמצעות מחשב מרכזי, מערכת ניווט לווייני (GPS), ראדארים ואף 'בינה מלאכותית' שישתלטו על מערכות ההינע, הנהיגו והשליטה של קטרפילר המותקנות במשאיות אלו, ויתפקדו באופן דומה למפעיל בשר ודם. מעבר לאינטרס הברור לחסוך בעלויות, מציעות המשאיות האוטונומיות רמת בטיחות גבוהה יותר מציוד המופעל בני אנוש, בין היתר בגלל שאין בסביבתן – רוב הזמן – אנשים. בכל מקרה מצוידות המשאיות במערכות בטיחות מתקדמות וקיצוניות, דוגמת מערכת עצירה ודימום מלא ברגע שאל ציר התנועה המתוכנן נכנס אובייקט כלשהו – בין אם משאית אחרת ובין אם אדם, והמשך נסיעה רק לאחר תזוזתו או פינויו. מיותר לציין שאין למשאיות אוטונומיות בעיות של עייפות, מנוחה או שעות עבודה ארוכות.
נקודה מעניינת מתייחסת לכוח האדם, שרבים כמובן צופים שציוד אוטונומי ידחק ממקומם עובדים בני אנוש; מסתבר בכמות גדולה יותר של עובדים בהשוואה לכמות מפעילי הציוד עברו קורסים והשתלמויות מיוחדות בכדי לדעת לפקח, לטפל, לבקר ולתחזק את מערכות ומנגנוני הציוד האוטונומי, ולעיתים מדובר בקורסים שנמשכים שנתיים ויותר. המשמעות היא שציוד אוטונומי עדיין ידרוש בני אדם לפקח, לתחזק ולבחון, רק שאלו יעברו מהקבינה אל המשרד הממוזג….