ה'אח הגדול' מפקח


הרשות המוניציפלית בעיר אבו דאבי שבנסיכויות המפרץ החלה ניסוי רחב היקף של פיקוח על אתרי בנייה ותשתיות באמצעות רחפנים. מטרת הניסוי היא בחינת פיקוח ובקרה רציפים של אינספור אתרי הבנייה בעיר, במטרה לאפשר קבלת מידע ונתונים בכל רגע נתון אודות קצב ההתקדמות, בקרות בטיחות, איתור תקלות ועוד. הרחפנים אמורים להחליף אינספור פקחים בשר ודם, שמזה זמן ברור שאלו האחרונים לעולם לא יוכלו לכסות את כל התחום ולפקח על כמות כה גדולה של אתרים ושטחים בהם הם ממוקמים.
במסגרת הניסוי נבחנות הן יכולות וטכנולוגיות הרחפנים הרלוונטיים, והן היכולת של העירייה לקלוט, לאגור, לנתח ולהפיק תועלת מהמידע המגיע למרכז הבקרה. מבחינת הרשויות האתגר הגדול הוא ניהול המידע, המתיימר להגיע 24 שעות ביממה ברצף, איתור מהיר ויעיל של אירועים הדורשים תגובה – ותגובה מהירה ויעילה לכל אירוע.
השימוש ברחפנים לא יוגבל רק לרשויות; עיריית אבו דאבי יוצאת בקמפיין המעודד אנשי מקצוע רלוונטיים – מהנדסים, מנהלי עבודה, קבלנים וכיו"ב – לעבור קורס הפעלת רחפן שהיא עצמה מארגנת כמותם, במטרה להפוך את השימוש באמצעי מרחף זה לרחב, מקובל ונפוץ. הרחפנים מתוכננים לעזור לא רק בהעברות תמונה למרכזי בקרה, אלה גם באיתור מיקומים, קביעת גבולות גזרה, גבולות חלקה, איסוף נתוני קרקע ופני שטח, איתור ומעקב אחר ציוד וכוח אדם. ניסויים שמבוצעים מזה זמן עם רחפנים באתרי עבודה מלמדים ששימוש יעיל ונכון בהם יכול להביא לחיסכון משמעותי ביותר בניהול הזמן והעבודה בכלל. ניתן כיום ליעל ניתוב של כלי רכב, מיקומם באתר, הפעלתם המושכלת ועוד באמצעות השימוש ברחפנים, המציעים רמת פיקוח ובקרה טובה לאין ערוך בהשוואה לזה הניתן להשגה דרך פיקוח אנושי קונבנציונלי. ייעול זה חוסך כסף וזמן, אך מעבר לכך יש לשימוש ברחפנים גם יתרונות בטיחותיים בפיקוח ובבקרה על אתר העבודה, בעיקר בניתוב עובדים, איתור סכנות נקודתיות, ניצול נכון של כוח אדם ועוד.

מוחמד עומאר באסליב, אחראי מחלקת אישורי בנייה בעיריית אבו דאבי מסר כי "מטרת הניסוי העיקרית עם הרחפנים היא לוודא שכל עבודות הבנייה והתשתית נערכות על פי התכנון וכחוק, באופן מדויק ויעיל – דווקא במטרה להקל על היזמים והקבלנים, ליעל את הפיקוח ואיתור התקלות ולחסוך זמן יקר בחולף מרגע שבעיה כלשהי צצה ועד שהעירייה נותנת את הפיתרון". עוד מציין באסליב כי עבור הרשות המוניציפלית מדובר בהעלאת הרמה המקצועית, התפוקה, המיקוד וחיסכון של המון שעות עבודה עבור מחלקות הפיקוח, שכן הפקחים יכולים לראות את הנעשה בתחומי אחריותם באופן קל הרבה יותר, מהיר, נוח ומנקודות מבט יעילות יותר בהשוואה ליציאתם מהמשרד לאתרים עצמם, שם יכולותיהם לפקח על כלל הנעשה הן מוגבלות מסיבות פיסיות וסביבתיות. לדוגמא: כאשר מתגלית בעיה באתר מסוים (חריגה, תקלה, הצורך באישור חריג וכיו"ב) יכול הפקח מטעם העירייה לתקשר בקלות עם האחראי באתר עצמו, לראות בשידור חי במה מדובר, לדון באופן אלחוטי בפיתרון ולפתור את הבעיה באופן מידי – מה שדורש עד כה לא פעם ימי עבודה ארוכים וסבך בירוקרטי.