סימני התאוששות במ.א.ן

את שנת 2012 סיכמו במ.א.ן הגרמנייה בדכדוך מה, עם מספרים אדומים ובולטים. גם במהלך 2013 לא ליקקו שם דבש אך כבר במהלך השנה טענו שם כי המצב עומד בפני שינוי לטובה וכי ליצרנית הוותיקה בעולם (מ.א.ן. קיימת בגלגולים שונים מאז שנת 1758) צפוי 'קאמבק' קרוב. עתה מסתמן כי יש דברים בגו', וכי עם חשיפת נתונים עסקיים של הרבעון הראשון לשנה זו (2014) ניתן בהחלט לראות עתיד אופטימי יותר במ.א.ן.

יו"ר מ.א.ן גאורג פכטה-רייהופן

יו"ר מ.א.ן גאורג פכטה-רייהופן


אמנם, התקוות הרבות שתלו במ.א.ן בסניף הדרום-אמריקאי בברזיל אכזבו במקצת, שכן תקנות וחוקים חדשים מקשים שם על רכישת משאיות חדשות ובכך מתגברת התחרות עד כדי כתישת היצרניות המשחקות שם. אבל, בשורה התחתונה מדובר בהישג מרשים עבור היצרנית הגרמנייה שכן את הרבעון הראשון בשנה זו סיימו שם עם רווח של 28 מיליון יורו – הרבה יותר טוב מהפסד של 340 מיליון יורו בתקופה המקבילה אשתקד… "בברזיל עסקי המשאיות הלכו לאחור – בכלל השוק, לא רק אצלנו" אומר יו"ר מ.א.ן גאורג פכטה-רייהופן. "הורדת העידוד הממשלתי לרכוש משאיות חדשות הגבירה את התחרותיות במקביל לצמצום הרווח לכל משאית ומכירת פחות משאיות בשורה התחתונה. במקביל אנחנו עדיין מושפעים מרכישת פולקסווגן את כלל פעילות מ.א.ן על כל ההשלכות הנוגעות בדבר".
בסה"כ הצטמק מחזור העסקים של הקונצרן במהלך הרבעון הראשון השנה בכ-13% ביחס לתקופה המקבילה ב-2013, לכדי 3.1 מיליארד יורו. אבל, במ.א.ן טוענים כי השלכות השתלטות קונצרן פולקסווגן על היצרנית עדיין ניכרות במספרים, בהן מדובר בין השאר בענייני מיסוי שהיו ידועים מראש. השנה נושא זה אמור לרדת מן הפרק ולכן הצפי אופטימי הרבה יותר. במ.א.ן צופים מחזורי עסקים נמוכים יחסית במהלך השנה, אך רווח נקי גבוה יותר למרות שבתחום המשאיות עדיין לא רואים שם את הזינוק המיוחל בהכנסות. העסקים בברזיל כאמור עדיין מדשדשים כאשר ברבעון הראשון השנה נמכרו שם כ-12,400 משאיות, בהשוואה ליותר מ-15,000 בשנה שעברה.
משאית מ.א.ן TGS-33 המיוצרת בברזיל

משאית מ.א.ן TGS-33 המיוצרת בברזיל


באירופה, לעומת זאת, מציגה מ.א.ן נתונים טובים יותר עם עלייה במחזור של כ-3% לכדי 2.3 מיליארד יורו, במהלך הרבעון הראשון השנה. באותה העת נמכרו כמעט 18,200 משאיות חדשות. "תחילת של תנופת בניה ופיתוח מראה אותותיה," מסביר פכטה-רייהופן. "כמה חוזי עבודה גדולי היקף עשו את ההבדל בין שנה זו לבין התקופה המקבילה ב-2013 כאשר הנתון יכול היה להיות טוב עוד יותר, אלמלא המעבר לתקני יורו 6". יו"ר מ.א.ן. מתכוון בדבריו לכמות לא מבוטלת של משאיות שהוזמנו בשעתו עם תקן פליטת מזהמים יורו 5, ולפני האספקה ללקוח שונו ההזמנות ליורו 6 או אף בוטלו.